Stansfield in De KetelFactory tekst: Froukje Holtrop foto's: De KetelFactory een interview zegt: 'We geven het werk als het ware de opdracht zichzelf te presenteren. We willen veel definiëren, maar daarna laten gaan'. De bezoeker maakt het werk als het ware af. Het is bijvoorbeeld echt de bedoeling dat je in de hangmat gaat liggen bij het kunstwerk Daydreaming (2004-2006). Rechtsboven in de videoprojectie op de wand zie je ook de punt van de hangmat en daarmee wordt de projectie een verlengstuk van je eigen blik. En zo zie je, als verwacht, een fijn strandgezicht. Maar direct gevolgd door zich samenpakkende wolken of koude bergtaferelen, die de ontspanning als sneeuw voor de zon doet verdwijnen en maken dat je op wilt staan. Gaat het de kunstenaars om dit onrustige gevoel? Verwijst het naar de spanning tussen het gemakkelijke leven waar je je enerzijds in kunt wentelen, terwijl het gevaar van milieurampen dreigt en elders in de wereld mensen omkomen van de honger of in oorlog? In de Schiedamse KetelFactory en in het Museum GoudA is op dit moment een dubbeltentoonstelling te zien van het werk van Stansfield/Hooykaas. Met opzet is het geen retrospectief, het zou niet de suggestie moeten wekken dat het werk af zou zijn. De makers streven niet naar volledigheid, maar Revealing the Invisible; the Art of Stansfield/Hooykaas from Different Perspectives toont een representatieve greep uit het oeuvre dat het duo vanaf begin jaren 1970 maakte. Museum GoudA toont meer het vroege werk, zoals de vier werken uit eigen collectie, de installaties From the Museum of Memory en Shadow Pictures uit de jaren '80 en nog veel meer. In De KetelFactory daaren tegen zijn meer recente werken te zien zoals Mount Analogue (2010). Terwijl hun werk overal ter wereld is getoond en zich vervreemding en ontheemding van mensen die zich in niemandsland bevinden. De ervaring is heel intensief omdat het werk meerdere zintuigen aanspreekt. Stansfield en Hooykaas hanteren een heldere beeldtaal. Ze gebruiken universeel herkenbare beelden en geluiden, hetzij uit een persoonlijk dan wel uit een collectief geheugen en dat maakt het werk toegankelijk. Het werk nodigt uit door het vertrouwde, maar zet aan het denken door het vervreemdende. Stansfield/Hooykaas vindt de bezoeker van de tentoonstelling heel belangrijk, participatie eist een openheid van de bezoeker. Zoals Elsa Stansfield in - TM Voices met Madeion Hooykaas. 19 Musis Tree of revision, 2007 Hearing

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 19