Kunst van Stansfield/Hooykaas is gemaakt van 'pure' materialenin Hearing Voices is dat ijzer en papier, maar in ander werk is dat graniet en staal. Ze maken gebruik van natuurkundige fenomenenin dit geval folie dat fungeert als magneetmaar het kunnen ook antennes zijn die radiogolven opvangen, of windvanen die de wind de drijvende kracht van het kunstwerk maakt Ook kenmerkend voor hun werk is dat het audio- en visuele technieken combineert. En niet te vergeten, de belangrijke rol die de bezoeker toebedeeld krijgt, je moet immers zelf je hoofd tussen de twee panelen houden, anders gebeurt er niets. willen ontmoeten. De kunstenares antwoordde daarop dat ze graag Elsa Stansfield wilde ontmoeten. De ontmoeting, de dialoog tussen de kunstenaars, ligt in elk werk besloten, maar speciaal voor De KetelFactory maakte Madeion Hooykaas het mooie werk Mount Analogue. Mount Analogue is genoemd naar de mythische berg Mount Analogue uit de roman van René Daumal. De schrijver heeft het niet af kunnen maken en de roman werd postuum gepubliceerd in 1952. In het verhaal is Mount Analogue een berg waarvan de top eigenlijk niet bereikt kan worden. Maar daar gaat het ook niet om, het gaat om de weg er naar toe, een spirituele ervaring. In het werk van Madeion Hooykaas vertaalt de reis naar de top in een video-installatie met drie beelden met elk een eigen perspectief en een tempo van bewegen. Op de muur is met een enkele lijn van houtskool het silhouet van de berg getekend. Het bovenste gedeelte van het beeld beweegt langzaam, het is een beboste helling en langzaamaan trekken er wolken in en uit. Het onderste gedeelte is het perspectief en het tempo van de wandelaar, die soms doorloopt dan weer even wacht voortdurend met de blik op de grond gericht. De wandelaar maakt een letterlijke en een figuurlijke reis naar een onbereikbare top. Het zetten van de lijn was nieuw voor Hooykaas, die verder werkt vanuit hun gezamenlijke gedachtegoed. En dat de lijn getekend is met houtskool, het materiaal dat weer aansluit bij de getoonde bossen en takjes op de grond, past daar helemaal bij. 'Ja, het werk is zeker te zien als een ode aan Elsa Stansfield', vertelt Hooykaas. En niet alleen dit kunstwerk, maar beide tentoonstellingen, die later ook in Glasgow en waarschijnlijk in Montreal te zien zullen zijn en het prachtige en interessante boek Revealing the invisible: The Art of Stansfield/Hooykaas from Different Perspectives, waarin een aantal auteurs het werk van Stansfield/Hooykaas belichten vanuit verschillende perspectieven. Daydreaming (2004-2006) Revealing the Invisible: the Art of Stansfield/Hooykaas from Different Perspectives. In Museum Gouda t/m 31 oktober: www.museumgouda.nl en In De KetelFactory Schiedam t/m 31 oktober: www.ketelfactory.nl. Daarnaast is een bijzondere publicatie verschenen met bijdragen van diverse auteurs en een DVD: Revealing the Invisible: the Art of Stansfield/Hooykaas from Different Perspectives. Amsterdam, De Buitenkant, 2010. 39,50 http://www.uitgeverijdebuitenkant.nl 21 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 21