Nieuw Veerplein verdient stijlvolle entree 'Pas op!' roept de marktkoopman, terwijl hij vervaarlijk een bezem omhoog houdt en daarmee voorzichtig in het zeil prikt dat het afdak van zijn kraam vormt. 'U ook, mevrouwtje!' Die laatste waarschuwende woorden zijn gericht tot een wat oudere dame, die niets vermoedend langs de uitgestalde nering schuifelt Ze kijkt niet op of om, maar versnelt wel haar pas. Wanneer ze voorbij is, klemt de kleine marktkoopman zijn beide handen stevig om de bezemsteel en geeft een flinke stoot in het zeil, dat bol hangt van het regenwater. En plets! Daar daalt een plotselinge waterval spetterend neer op het plaveisel: een kleurrijk mozaïek, waarin, hoe is het mogelijk, een in terrazzo verstild schooltje vissen is te herkennen. tekst: Ben Maandag foto's: Cornelia Montfoort Een herfstachtige zaterdagmiddag op het Veerplein in Vlaardingen. De zon schijnt uitbundig, maar onvoorspelbare plensbuien hebben hier en daar hun waterige aandenken nagelaten, zoals op het dak van de marktkraam van de man die zo druk zwaaiend in de weer is met zijn bezem. Het is markt op het Veerplein. Dat betekent dat het plein weer volop in gebruik is. Het nieuwe Veerplein wel te verstaan, opnieuw ingericht, voorzien van nieuw straatmeubilair, van nieuwe betegeling en van een prominente ruit van terrazzo, dat als een uit de kluiten gewassen monopoly-spel de historie van het plein verbeeldt. Alleen is van al die afbeeldingen, die elk een apart verhaal te vertellen hebben, op marktdagen niet veel te zien. De gemeente is zo attent geweest om ter bescherming van de dure steensoort op marktdagen een laag van kunststof elementen over de kwetsbaarste delen van het plein uit te spreiden. Daarop kunnen de marktkramen neerstrijken, zonder dat ze met hun venijnig metalen uitsteeksels beschadigingen op de vloer aanbrengen. Niets is tenslotte zo ontluisterend als iemand die met vuile schoenen je net van nieuwe vloerbedekking voorziene woonkamer binnen komt struinen. De zorg waarmee het terrazzo-mozaïek op het Veerplein tijdens de marktdagen is beschermd is een gunstig teken. Het doet vermoeden dat het hier gaat om iets kostbaars, iets wat de gemeente ter harte gaat. Een kostbare schat die zorgvuldig gekoesterd dient te worden. En dat is niet meer dan terecht. Het Veetplein is vernieuwd. Het ontwerp van architectenbureau Geluk Treurniet Architecten, kunstenares Wilma Kuil en terrazzoleverancier Tomaello, alle van Vlaardingse komaf, is eindelijk werkelijkheid geworden. De verwachtingen waren indertijd hoog gespannen, toen het ontwerp werd gepresenteerd en uiteindelijk door de Vlaardingse bevolking als winnaar werd gekozen in de competitie die voor de weder opstanding van het verwaarloosde plein was uitgeschreven. Beantwoordt het eindresultaat ook aan die verwachtingen? Intiem stadshart Een jaar geleden vroeg ik me af wat voor functie het nieuwe Veerplein in de Vlaardingse gemeenschap zou krijgen. Hoe zullen bewoners het plein ervaren, luidde mijn vraag. Als een intiem stadshart of als een monumentaal gebaar? Zou het plein meer weg hebben van een vertrouwenwekkend Italiaans stadsplein, zoals bijvoorbeeld het wereldberoemde Piazza del Campo in Siena, of zou het zich manifesteren als een wat wezensvreemd element, mooi om te zien, maar moeilijk te accepteren door bewoners en gebruikers, zoals het Schouwburgplein in Rotterdam? Nu het plein is heropend, kunnen we zien welke kant het is opgegaan. Wat als eerste opvalt is dat de nieuwe inrichting en het uitrollen van het 'Nieuw Vlaardings Tapijt' het plein met Musis 28 WSÊÊBÊÊtÊÊÊ

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 28