van Wilma Kuil bloeien ook in beton De bloemen tekst: Peter de Lange foto's: Cornelia Montfoort Rouveen. Bijbelvast oord in de Kop van Overijssel. Ze schrijven God er nog met een hoofdletter. Donkere kleren beheersen 's zondags het leven. De mannen kraaien, de vrouwen zwarte spechten. Kleuren lijken te worden gemeden in dit afgelegen boerengewest. Toch ligt uitgerekend in deze obscure streek de oorsprong van Vlaardingens uitbundigste monumentale kunstwerk: de Bloementrappen van Wilma Kuil. En ook in haar andere werk refereert de Vlaardingse kunstenares veelvuldig aan Rouveen. Rouveen heeft iets dat Vlaardingen niet heeft: een stoffen handel waar stalen bloemrijk textiel in jolige kleurpatronen van vloer tot plafond liggen opgetast. Het is een van de laatste winkels in Nederland met een dergelijk assortiment. Er worden precies de stoffen verhandeld waar Wilma Kuil zo verzot op is. "Creatieve mensen krijgen bij ons nieuwe inspiratie," beweert Stegeman's textielhandel, en in het geval van Wilma Kuil is dat geen loze kreet. Zij rijdt graag even naar Rouveen voor een lapje. Waarom uitgerekend zo'n somber dorp in vrolijk bedrukt textiel grossiert is niet helemaal helder. Of misschien toch wel: de handwerkende vrouw is hier, als gevolg van het verbod op werelds vermaak, nog niet uitgestorven. Verder horen veel van die kleuren bij de klederdrachten van de streek. Die traditionele dracht wordt gekoesterd. Veel meisjes berijden een fiets met handgehaakte jasbeschermers in bont klederdrachtpatroon. De 'Spaanse trappen' - de bijnaam van de Bloementrap in de Vlaardingse volksmond- hebben dus niks met de wilde kleuren van Spanje en weinig met Rome, waar je ook Spaanse Trappen vindt, maar alles met Rouveen te maken. De bloemen op de Bloementrap bloeiden voor het eerst op een lap katoen uit de Nederlandse Bijbelbelt. De kleurenvolgorde gaat op dezelfde bron terug. Wie vanaf de Hoogstraat de trap naar het Liesveld afdaalt, begint in het zwart (symbool voor het tijdperk toen de dominees ook in Vlaardingen de dienst uitmaakten) en eindigt na het doorlopen van steeds lichter wordende tinten in het wit - de tijd dat de bevolking de last des geloofs van zich afschudde en zich vrijer begon te kleden. De in terrazzo uitgevoerde trappen boden Wilma Kuil de gelegenheid met een heel ander materiaal te werken dan ze tot dan toe gewend was. Uit het resultaat blijkt dat zij meer overeenkomsten tussen beide materialen ontdekte dan verschillen. Ook al is het een soepel en licht en het ander log en zwaar, Wilma Kuil brengt beide materialen harmonieus samen. Het patroon in een lap textiel weet zij met veel geduld en door het minutieus rangschikken van gekleurde stukjes graniet overtuigend over te brengen in cement. Wilma Kuil zegt het met bloemen. Maakt niet uit of die bloemen van katoen zijn of van beton. De boodschap blijft even elegant. De Bloementrap (1996) was het eerste resultaat van een geslaagde samenwerking tussen Kuil en het Vlaardingse terrazzobedrijf Tomaello. Die samenwerking ontstond bij toeval. Giulio Tomaello en Wilma Kuil ontmoetten elkaar bij Kuils moeder, van wie Tomaello de buurman is. "Hij bracht wel eens Italiaans ijs voor mijn moeder mee. Ze raakten aan de praat en toen mijn moeder vertelde dat ze een dochter had in de beeldende kunst, toonde hij zich zeer geïnteresseerd." Omgekeerd, toonde de kunstenares belangstelling voor de artistieke mogelijkheden van terrazzowerk. Het contact tussen Kuil en Tomaello heeft inmiddels een drietal spraakmakende kunstwerken opgeleverd in Vlaardingen en Maassluis en een vierde is in voorbereiding. Na de Bloementrap volgde vorig jaar het tweede terrazzo- project: de Waterleliebank in Maassluis. Een vrolijke en uitnodigende zitbank op het havenhoofd in lichtblauw beton, rijk gedecoreerd met gele en witte bloemen. De leliebank stelde Wilma Kuil in staat te experimenteren met nieuw materiaal, zoals Night Glow: een glasachtige, fosforescerende kunststof, die 's nachts het licht uitstraalt dat hij overdag heeft opgenomen. Kuil bracht eigenhandig de korrels aan in het mengsel voor de blaadjes van de waterlelies. Resultaat: de bloemen lichten na het invallen van de duisternis op, waardoor de bank al van verre zichtbaar is. De waterleliebank is in korte tijd het populairste stuk straatmeubilair van Maassluis geworden. Doordat de (vijfentwintig meter lange) bank is opgesteld in een halve cirkel, kunnen degenen die erop plaatsnemen met elkaar praten zonder dat ze gedwongen worden een ongemakkelijke houding aan te nemen. Op mooie dagen is er op de bank maar zelden een plekje vrij. Met het deels in terrazzo uitgevoerde Nieuw Vlaardings Tapijt op het Vlaardingse Liesveld toont Wilma Kuil dat ze het weerbarstige materiaal steeds beter gaat beheersen. In de twee bij twee meter grote terrazzoplaten met voorstellingen van onder andere haringen, paarden, eenden, ganzen en trekschuiten, zijn rijke kleurnuances te vinden. Om dat te bereiken moesten opeenvolgende tinten graniet bij elkaar worden gezocht. Een monnikenwerk. Musis 30

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 30