Zijn visie op kerk en theologie kwam ook tot uitdrukking in zijn verzet tegen de maatschappijkritische theologie' zoals die vanaf de jaren zestig naar voren kwam. In 1967 behoorde Wuister tot de 24 'verontruste' predikanten die een open brief schreven aan de ambtsdragers en lidmaten van de Nederlandse Hervormde Kerk, waarin zij hun verontrusting uitspraken over de ontwikkelingen in kerk, theologie en geloof. Het waren de jaren waarin een sterk maatschappijkritische theologie opkwam die zich uitsprak tegen racisme, kernbewapening en armoede. Met zijn medeondertekenaars meende Wuister dat dit tot vervlakking leidde van het geloof dat nu te veel opging in politieke en maatschappelijke actie en dat een aanpassing plaatsvond aan de seculiere wereld. Ook de acties van het Interkerkelijk Vredesberaad (IKV) in de jaren zeventig en tachtig tegen de kernbewapeningswedloop met de grootste demonstraties ooit in Nederland, leden naar zijn mening aan dit euvel. Toch lagen zijn voornaamste activiteiten buiten zijn werk in de plaatselijke kerkelijke gemeente niet op dit terrein. Die lagen elders en die kwamen voort uit een ontmoeting op 13 juli 1949. Zonder veel overdrijving kan men zeggen dat deze van beslissende invloed is geweest op de rest van zijn verdere leven. De studie theologie was voor Wuister een afknapper. Hij leerde er Hebreeuws, maar dat was vooral grammaticaal. De Bijbelse teksten werden kritisch ontleed. Hij was bijna de wanhoop nabij. Zijn oudste zus attendeerde hem op een bijeenkomst waar een joods geleerde een voordracht zou geven. Deze man was Friedrich Weinreb. Weinreb (1910-1988), afkomstig uit wat nu de Oekraïne heet, was als vluchteling in 1916 naar Nederland gekomen. Hij studeerde economie aan de toenmalige Nederlandse Handelshogeschool in Rotterdam en was als econoom werkzaam. Vanwege zijn joodse afkomst kreeg hij echter in 1941 ontslag. Tijdens de oorlog ondernam Weinreb activiteiten die op tweeërlei wijze uitgelegd zijn en die hem vanaf toen tot een controversiële figuur gemaakt hebben: hij heeft gecollaboreerd met de bezetter en joden bedrogen, verraden en bestolen door hen de illusie te geven dat zij aan deportatie zouden kunnen ontkomen en door daarvoor geld te vragen. Anderen stelden daarentegen dat Weinreb op gevaar van eigen leven en dat van zijn gezin de Duitsers lang listig om de tuin heeft geleid en daardoor joden heeft kunnen redden. In een omstreden proces werd hij na de oorlog tot zes jaar gevangenisstraf veroordeeld. In 1948 kwam hij door de jubileumgratie ter gelegenheid van het 50-jarig ambtsjubileum van koningin Wilhelmina vrij. Al van jongsaf was hij geïnteresseerd in de diepere vragen van het waarom en het waartoe van het leven. Daarom las hij veel theologie en filosofie en was hij zich gaan verdiepen in de joodse interpretatiegeschiedenis van de Hebreeuwse bijbel (voor christenen het Oude Testament) en in het bijzonder de joodse mystiek. Zo wilde hij de diepere betekenis van de Bijbel opsporen. Later zou hij ook het Nieuwe Testament in zijn onderzoek betrekken. Na zijn vrijlating ging Weinreb lezingen en cursussen geven om later tot een explosie van geschriften over de Bijbel te komen. Eén van de kringen waarvoor hij lezingen hield, was in Schiedam. Daar vond de eerste bijeenkomst plaats op de zojuist genoemde 13 juli 1949. Weinreb heeft in zijn autobiografische geschriften over die eerste ontmoeting verteld. In de gevangenis in Scheveningen had hij kennis gemaakt met zijn medegevangene kapitein Harm de Boer, die veel belangstelling had voor Weinrebs lezingen die hij ook al in de gevangenis hield en de gesprekken die daaruit voortkwamen. Na hun vrijlating nodigde De Boer Weinreb uit om lezingen te houden in zijn woning Rembrandtlaan 93a. Op woensdagavond 13 juli 1949 sprak Weinreb over de vraag 'Wat wil de Bijbel ons eigenlijk leren?' Er waren tussen de twintig en dertig personen aanwezig, onder wie als jonge 35 Musis Jan Dirk Wuisterop het balkon aan de achterzijde van zijn huis aan de Lange Nieuwstraat 141. Jaar onbekend.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2010 | | pagina 35