jLMamts
Musis 38
In wetenschappelijke kring kreeg zijn benadering van de bijbel
meer en meer positieve waardering.
In dit tumultueuze gebeuren rondom Weinreb speelde Wuister,
door sommigen zijn 'religieuze volgeling' genoemd, een
belangrijke rol. In ingezonden stukken en interviews nam
hij het voor Weinreb op: 'Ik weet wat er werkelijk gebeurd
is.' Hij betoogde dat Weinreb geprobeerd had om hulp te
bieden waar hij kon en dat hij zich daarbij van trucs bediend
had om de nazi's om de tuin te leiden. Het drama was dat
die trucs zich na de oorlog tegen hem keerden. Weinrebs
optreden moest men zien tegen de achtergrond van zijn diepe
religiositeit. Hij vond dat Renate Rubenstein, met wie Wuister
overigens een goede verstandhouding had, te weinig oog
had voor die religieuze component. In een interview in De
Groene Amsterdammer kort na de promotie van Regina Grüter
zei Wuister: 'Ik ben naar de promotie van mevrouw Grüter
gegaan en heb mij plaatsvervangend diep geschaamd voor het
wetenschappelijk gehalte van het een en ander. Het was een
zwarte dag voor de universiteit. Toen ik in Leiden studeerde,
was het de universiteit van de kritische traditie. Aan alles
werd getwijfeld, iedere uitlating moest bewezen worden.
Maar van die traditie bleek niets meer te bestaan. Het
Weinreb-rapport van Van der Leeuw, dat ik nog steeds zou
willen bestempelen als een monstrum op zowel juridisch,
historisch als staatsrechterlijk terrein, wordt door Grüter
behandeld als een heilig boek, nog heiliger dan de thora voor
de joden en de koran voor de moslims. Maar nergens op
die promotie werd daarop ingegaan. Voor de hooggeleerden
was het Weinreb-rapport al even heilig. Het werd mevrouw
Grüter zo gemakkelijk gemaakt dat ik er nog dagen beduusd
van was, bijna verdoofd. In mijn ogen ging die hele promotie
niet om Grüter, maar ging het erom Weinreb de enige echte
oorlogsmisdadiger van Nederland te laten blijven. Het was
het feestje van Van der Leeuw, zijn finale overwinning op
Weinreb.'
Inmiddels had Weinreb de wijk genomen naar Zwitserland,
omdat hij vanwege de eerder genoemde 'Vlaardingse zaak'
tot gevangenisstraf veroordeeld was. De aanhangers van
Weinreb meenden dat degenen die het op Weinreb gemunt
hadden door valse beschuldigingen hem weer in diskrediet
wilden brengen. Het werd Weinreb en diens vrouw te veel.
Greet Hofmans, goed met Weinreb bevriend, wees hem op
de justitiële klopjacht die tegen hem gaande was. Wuister
reed in zijn auto Weinreb naar Zwitserland, hielp mee bij de
snelle verhuizing en bracht Weinrebs boeken en documenten
in veiligheid. Tot 1977, toen zijn straf verjaard was, kwam
Weinreb niet meer in Nederland. Hij vestigde zich in Zwitser
land bij Zürich. Hij bleef veel publiceren en gaf talloze
cursussen in Zwitserland, Duitsland en België. Wuister bezocht
hem regelmatig. Eind 1970 deed hij dat met Roel van Duijn en
enige mede-Kabouters. Deze ex-provo was inmiddels lid van
de Amsterdamse gemeenteraad voor de Kabouterpartij. Van
Duijn was een bewonderaar van Weinreb mede van wat hij
zag als diens geweldloos verzet in de oorlog. Van Duijn heeft
nog bij Wuister gelogeerd om over Weinreb te praten.
Voor Weinrebs vertrek naar Zwitserland trad Wuister als
assistent op in diens cursussen. Nu ging hij zelfstandig
cursussen geven over 'De symbolische betekenissen van de
Hebreeuwse letters, woorden en geschiedenissen'. Hij gaf
deze in de loop van de jaren in plaatsen als Amsterdam,
Utrecht, Rotterdam (in de Pauluskerk), Scheveningen en
Zwolle. Het betekende feitelijk dat hij naast zijn werk als
predikant er nog een baan bij had. In de hoogtijdagen van
het Weinreb-debat leek zelfs even zijn functie als predikant in
gevaar gekomen. Doordat in Nieuwleusen de Weinreb-affaire
geen punt van aandacht was, leverde deze hem verder geen
problemen op. Ook na Weinrebs overlijden bleef Wuister de
soms druk bezochte cursussen geven. Door onenigheid over
de voortgang van de Hebreeuwse Academie na Weinrebs
overlijden verliet Wuister deze en gaf hij de cursussen nu op
persoonlijke titel. Wel bleef hij bestuurslid en studiesecretaris
van de in 1980 in Zwitserland opgerichte Friedrich Weinreb
Stiftung die de uitgave van het werk van Weinreb en
verspreiding daarvan tot doel had.
Tot vrijwel het eind van zijn leven is Wuister cursussen blijven
geven. In het voorjaar van 2010 gaf hij nog een cursus in
de Doopsgezinde kerk aan het Pompenburg in Rotterdam
(wegens sloop van de Pauluskerk kon het niet meer daar). Dat
deed hij op basis van wilskracht, want zijn gezondheid ging
achteruit. Hij verzwakte. Op 4 mei legde hij nog een krans
bij het oorlogsmonument. Op donderdag 10 juni ging hij 's
middags zoals gebruikelijk even rusten in zijn stoel op zijn
studeerkamer. Daar overleed hij om kwart voor vier in zijn
slaap.
Oranjestraat 2, Postbus 448, 3100 AK Schiedam - tel. 010 473 89 88 - fax 010 473 32 32 - www.habetsenvanleeuwen.nl
Bij ons kunt u terecht voor persoonlijke en professionele rechtsbijstand
op het gebied van onder meer:
echtscheiding scheidingsmediation personen- en familierecht sociale
zekerheid arbeidsrecht immigratierecht letselschade.
Wij hebben jarenlange ervaring op bovenstaande terreinen.
Bij ons komt u terecht op een klein kantoor waardoor er veel ruimte is
voor persoonlijke betrokkenheid.
Als u een zaak bij ons in behandeling heeft gegeven, vinden wij het van
groot belang om met u samen te werken en in nauw overleg met u te
beslissen welke stappen genomen moeten worden.
Wij behandelen zaken zowel op basis van een betaalbaar uurtarief als
op basis van door de overheid gefinancierde rechtshulp.