Een terugkerend thema is het bolletje. Van Os raakt er niet op uitgekeken. Bolletjes in verschillende maten en in verschil lende kleuren zien we ook in het werk op de tentoonstelling in De KetelFactory. En inderdaad, deze vervelen absoluut niet. Ze hebben allemaal hun eigen sfeer en vragen hun eigen beschouwing. Maar de allermooiste is de grote rode. Een doek van twee bij twee, met een grote rode bol, die bijna aan de randen raakt, waarmee hij volgens sommigen op je afkomt, maar volgens anderen juist heel veel diepte geeft. De bol is geschilderd in verschillende kleuren rood, die heel geleidelijk in elkaar overlopen. In tegenstelling tot de abstract expressionisten zijn de werken van Van Os zo glad geschilderd dat ze het materiële bijna overstijgen. Het grote formaat confronteert, intrigeert, doet je langer stilstaan en neemt je mee naar een andere wereld. Het is een waar altaarstuk. Voor Van Os is het ook een bijzonder werk. Het is nog niet zo lang dat hij zich aan grote rode doeken waagt. Zwart, wit en grijs voerden de boventoon in zijn werk en een enkele keer goudgeel. 'Rood is heel heftig, ik begon met kleine schilderijen, maar de kleur vraagt om een grotere vorm', vertelt Van Os. 'De kleur is de drager van emoties, net als de instrumenten in een stuk muziek'. Van Os is een groot Feldmanfan. 'Ik luister veel naar het werk van Feldman en lees er ook veel over. En dan zijn er van die onderwerpen waar Feldman mee bezig is en dan vraag ik me af hoe je dat als schilder zou verbeelden.' Zoals Feldman destijds oplossingen voor zijn muziek vond in het werk van de schilders. Hoe anders heeft het werk van Feldman invloed op de schilderijen van Steven Aalders (Middelburg, 1959). Terwijl Van Os meer in het verlengde zit van de abstract expressionisten, vindt het werk van Aalders meer zijn oorsprong in het werk van Mondriaan en de Minimal Art van Donald Judd. Aalders streeft in zijn werk naar eenvoud en helderheid, een tijdloze Musis 32 Ton van Os, waiting MF-LFXCII_0024

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 32