universele uitdrukking in een abstracte taal. 'Ongeveer twintig jaar geleden hoorde ik voor het eerst de muziek van Morton Feldman. Sindsdien heb ik tijdens het werk in het atelier vele uren geluisterd naar zijn rustige klanken. Feldmans composities zijn van een grote ingehouden emotie, zonder grote bewegingen, met kleine verschuivingen. Zoals hij zelf zegt, kun je ernaar luisteren, zoals je kijkt naar patronen op een oosters tapijt. Ook daarin wordt gebruik gemaakt van herhaling en variatie', vertelt Aalders in een interview. Aalders doet dat ook in zijn werk. Hij werkt vaak in series met veelzeggende namen als cardinal points, orientation, vertical thoughts, waarin hij een zelfde thema onderzoekt, waarbij variaties optreden in een vast patroon. Dat is ook te zien in het werk dat te zien is in De KetelFactory Celestial Chart. Aalders schilderde een raster van gekleurde rechthoekjes, die elkaar op de kruispunten niet raken, zowel tegen een witte als tegen een zwarte achtergrond. Ook Aalders zet het oog aan het werk, zoals Feldman de luisteraar aan het werk zet. Aalders schildert een rechthoekje in een bepaalde kleur in combinatie met rechthoekjes in andere kleuren. En elke keer weer anders, alsof hij net als Feldman het gekleurde rechthoekje in een ronddraaiende vitrine zet en het van alle kanten wil laten zien. Maar in plaats van de resonantie kan Aalders gebruik maken van de optische illusie. Sommige staafjes stralen tegen een bepaalde achtergrond of in combinatie met andere kleurenstaafjes. En het merkwaardige fenomeen treedt op, dat de kruisingen, de verbindingspunten in het raster, die vierkant zouden moeten zijn er uit zien als rondjes. In de werken van Aalders is niet echt een logica te ontdekken, de kleuren lijken willekeurig bij elkaar gezocht, maar waarschijnlijk ligt er een kaderplan of een wiskundige formule aan ten grondslag. Niet voor niets heten zijn werken Celestial Chart, sterrenkaart of hemelkaart. Het brengt even eens een universum in kaart. 33 Musis Ton van Os, waiting MF-LF LXXXVIIJ020

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 33