De stalen zelllogger VL 92 'Balder' en het sleepbootje 'Harley D, 'afgemeerd voor het Museum Vlaardingen aan de Westhavenkade 53/54. Jan Prins, acryl op paneel, april/mei 2010.
De manier waarop Vlaardingen heeft gereageerd op het
Schiedamse boek is ook voor de langere termijn van groot
belang. Zo heeft de ambitie om Schiedam te evenaren
en liefst te overtreffen, wat in een aantal opzichten ook
gelukt is, een belangrijk gevolg gehad voor de topografisch-
historische atlas van het Vlaardingse Stadsarchief. Een boek
als dit is alleen mogelijk, als er ook materiaal is om af te
beelden. In de inleiding staat het onomwonden: 'daarvoor
schoot de collectie tekort waar het de verbeelding van het
landelijke buitengebied, de industriële gebouwen en de
realisatie van het Actieplan Wonen betreft.' Die inhaalslag
is gemaakt met de opdracht aan twintig kunstenaars om in
2009 en 2010 Vlaardingse locaties vast te leggen. Het boek
dankt daaraan zijn laatste 76 (zesenzeventig!) tekeningen
en prenten, waaronder juwelen als de Balder voor het
Museum Vlaardingen door Jan Prins, de laadbruggen van
het voormalige Havenbedrijf Vlaardingen-Oost door André
Pelgrim, een groot aantal sfeerrijke aquarellen door Christoph
Aussems, twee typische Hans van der Sloot tekeningen van
respectievelijk de achterkant van Warmelo Van der Drift
aan de Westhavenkade en de Villa IJzermans van de Stichting
Fonds Schiedam Vlaardingen e.o. aan de Schiedamseweg, en
uiteraard het Stadsarchief Vlaardingen aan het Plein Emaus
door Qiangli Liang. En jawel, ook het Deltakunstwerk van het
Hoogheemraadschap van Delfland is vereeuwigd door Leslie
Gabriëlse, het kunstwerk dat satirisch tekenaar Len Munnik
(Trouw, Opzij) ooit een van de redenen noemde waarom hij
Vlaardingen wilde verlaten
Bij zoveel finesse en zorg voor een mooie en gevarieerde
selectie en zulke soms diepgravende verhalen bij de prenten
en tekeningen is het jammer dat de samenstellers niet iets
verder hebben gekeken dan Vlaardingen en de Vlaardingse
collecties. Zo bezit het Gemeentearchief Rotterdam veertien
tekeningen van Vlaardingen, waarvan een aantal in dit
boek niet misstaan zou hebben. De bekende en productieve
Rotterdamse tekenaar J. Verheul Dzn. bijvoorbeeld komt in
het boek niet voor, terwijl hij toch een aantal interessante
tekeningen van Vlaardingen heeft gemaakt, zoals die van de
ingang van het Post-, Telegraaf- en Telefoonkantoor aan de
Westhavenkade uit 1935, een gebouw dat in het boek ook
niet is afgebeeld, en van monumentale boerderijen in het
buitengebied. Twee andere tekeningen zouden ook goed in Het
Groot Vlacirdings Prentenboek gepast hebben: Werkzaamheden
aan de Beneluxtunnel van E. Annyas uit 1963 en een tekening
van hetzelfde onderwerp door André Pelgrim uit 1966. Van
Pelgrim is overigens wel een groot aantal werken opgenomen.
Enige verbazing wekt ook dat inleider Jeroen ter Brugge in zijn
maandelijkse rubriek Museumvondsten in Musis twee jaar op
de verschijning van het boek heeft gepreludeerd met onder
Musis 16