Schiedamse Incorrect Realisten geboeid door 'de eigen tijd' Jeffrey Burger (40) en Ronald de Graaff (41) zijn twee Schiedamse Incorrect Realisten, naar eigen beleven 'jonge honden' binnen de gevestigde orde. Ze zijn een paar apart: verschillend, maar in de kern van hun 'kunstenaar zijn' is er veel verwantschap. Theo van Giezen portretteert twee moeilijk in te kaderen realisten. Musis 36 Incorrect Realisten Jeffrey Burger (links) en Ronald de Graaff niet in een kader te passen. Jeffrey die vanaf zijn kleutertijd al veel en graag tekende, volgde na de havo de opleiding reclametekenen. Met taal had hij op school niet veel op. Wel met de lessen van de lerares tekenen mevrouw Koning. Als havist was Jeffrey al succesvol met de beschildering van ramen van cafés en het ontwerpen van etiketten. Hoewel het in 1992 (de laatste lichting dienstplicht) niet moeilijk was om je te laten afkeuren, wilde Jeffrey de militaire dienst wel eens meemaken. Daarna is hij doorgegaan met schilderen, aanvankelijk vooral in de sfeer van reclameborden. Maar Jeffrey ontdekte dat hij steeds kunstzinniger werd en dat zijn schilderijen de overhand kregen. De bescheidenheid over deze periode, wordt weggenomen door Ronald, die aanvult: 'Jij deed het in de jaren negentig al goed en boekte ook succes!1 Als wapenfeit uit die periode mag daarom niet onvermeld blijven dat twee werken van Jeffrey rond de eeuwwisseling zijn gekocht door een sjeik uit Abu Dhabi. Ronald vertelt dat het tekenen en schilderen bij hem in de familie zat. Daarnaast hadden zijn ouders een drukkerij aan de Lange Achterweg. Gefascineerd door Leerdams glas, wilde Ronald eigenlijk het liefst glasblazer worden. Omdat daar niet een specifieke opleiding voor was, bezocht hij de Rietveld Academie in Amsterdam. Dit ondanks het advies van zijn ouders: Jongen, zorg dat je niet op de academie terecht komt!' Op de academie koos Ronald na het algemene jaar uiteindelijk voor architectuur, maar eigenlijk wilde hij alles wel doen. Ronald ziet in Jeffrey twee personen in één: hij voldoet aan het beeld van de kunstenaar, een 'losbandig type', soms wat wild en moeilijk bij te houden in zijn ideeën. Hij heeft een open en ongecompliceerde communicatie naar de mensen om hem heen. In zijn werk daarentegen presenteert zich een vakman die met uiterste precisie en geduld werkt. In Jeffreys beschrijving van Ronald, tekent zich een welhaast omgekeerd beeld af: een rustige persoon met expressief werk waarin hij durf toont. De waardering voor het vakmanschap is omgekeerd evenredig en dus groot:'Een vakman pur sang, die de techniek goed beheerst'.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 36