'Iedere weergave van de realiteit is per definitie incorrect Binnen het brede spectrum van hedendaagse kunstuitingen (van tekenkunst tot impressionistisch realisme) willen de incorrect realisten op een positieve wijze 'de eigen tijd' weergeven. Beide kunstenaars zijn gefascineerd door de tijd waarin zij leven. Ook zijn zij geboeid door het gegeven dat wat wij thans beleven, alleen nu is waar te nemen. Hun observaties van dit tijdsbeeld leggen zij op een realistische manier vast. Deze weergave is geen aanklacht tegen de maatschappij. Wel stellen zij met hun werk 'de maatschappij die niet altijd zo vriendelijk is' aan de kaak. Zij doen dit op een luchtige, vaak humoristische wijze, bijvoorbeeld door aan een tijdsverschijnsel een positieve wending te geven of er iets moois aan toe te voegen. Ronald zegt daarover: "Wat ik maak, viert het leven." En bij Jeffrey zijn titels als 'O.K.-NRG' en 'de eeuwige glimlach' veelzeggend positief. Naast Jeffrey Burger en Ronald de Graaff hebben ook de kunstenaars Ilja Boon, Cora Slotboom en J. Ideman deel genomen aan gezamenlijke exposities 'incorrect realisme (onder andere in het oude postkantoor aan de Coolsingel in Rotterdam). Ook de dichter Manuel Schiesser wordt door hen geassocieerd met het incorrect realisme. Ze worden 'jonge honden' genoemd, zijn 'niet conventioneel' en geven een tijdschrift uit genaamd ZienZine. Op het eerste gezicht een traditionele actie. Maar vorm, inhoud en het onregelmatig verschijnen en verspreiden van ZienZine zijn daarentegen weer zeer onconventioneel. Het 'vrije uiten' in ZienZine is een weerspiegeling van de vrijheid die bij de IR-group hoog in het vaandel staat. Zo geven de incorrect realisten de voorkeur aan het 'creëren' van een markt boven het 'bedienen' van de markt. Ook willen zij geen 'museumkunst' maken. Vrijheid bovenal, vrijheid van werk en vrijheid in werken. 'Vrij' komen van het realisme? Dat nu weer niet! Heeft bij vele 'groten' het figuratieve gaandeweg plaats gemaakt voor abstracte kunst, Jeffrey en Ronald komen steeds weer (soms juist vanuit het abstracte) bij het figuratieve terecht. Gekscherend noemen zij zichzelf dan ook wel 'dwangrealisten'. Met je handen bewijzen wat je hoofd denkt Van de kunstenaar Theo Blom (Ronalds docent tekenen en schilderen) is de uitspraak bekend: 'Ik ben er dol op om op straat te zwerven, dan zie je van alles.' Ook Ronald ontleent zijn inspiratie aan de straat. Hij beperkt zich daarbij niet tot goed geproportioneerde dikke dames. Ook een goed gevulde grijze plastic vuilniszak weet hij spannend op het doek weer te geven. Ronald erkent dat er niets saaier is dan een grijze comozak. Toch is hij geboeid en vervolgens geïnspireerd door de geometrische figuren die zichtbaar zijn bij een vuilniszak, die de volle inhoud strak verpakt. Bij Jeffrey begint de inspiratie veelal met een verhaal dat zich in zijn hoofd afspeelt. Of zoals hij het zelf verwoord: "Met je handen bewijzen wat je hoofd denkt." En in dat hoofd wordt wat afgedacht! De waarneming is een belangrijke bron van inspiratie voor dit incorrect-realistenduo. Ligt bij Ronald het accent op het 'zien', bij Jeffrey is daarnaast ook het 'horen' van belang. Over 'de stem des volks' hebben beide kunstenaars overigens geen klagen. In hun pandjes aan de Hoogstraat komen de verhalen over 'het Schiedamse' letterlijk binnenwandelen! 'Er ontstaat meer dan er bedacht is' In navolging van zijn vroegere docent zegt Ronald: 'Je ziet wat je ziet.' Je begint met de verf en vervolgens ontstaat de vorm en de betekenis. Hij trekt daarbij een vergelijking met de auteur Jan Siebelink, die zegt: 'Als je niet meer weet wat je schrijft en jezelf erin verliest, dan is het goed.' Het doen is dus de motor. Niet wachten op een (beter) idee, maar het werk zich gaandeweg laten ontwikkelen. Wat opvalt, is dat bij beide kunstenaars het herschikken, samenvoegen en vergroten van de alledaagse realiteit uiteindelijk leidt tot een resultaat waarop, naast de benodigde humor - liefdevolle humor bij Ronald en de meer filosofische bij Jeffrey - veelal de trefwoorden 'puur' en 'het goede' van toepassing zijn. De vergelijking met één van de geliefde thema's van Jeffrey, de alchemie, dringt zich dan ook op. Ook daarbij moest het bewerken van bestaande, soms ruwe materialen leiden tot een goed (letterlijk 'goud') eindproduct. Momenteel werken beide kunstenaars vanuit een steeds breder 'arsenaal'. Niet per se met verf op doek, maar steeds weer met andere materialen, technieken en vormen. De driedimensionale 'man in pak' die een ingenieuze kast met legplankjes blijkt te zijn, is daar een sprekend voorbeeld van. Complementair en respectvol. Jeffrey Burger en Ronald de Graaff zijn twee bescheiden persoonlijkheden, die elkaar zowel verbaal als ook in hun werk goed aanvullen. Daar waar Jeffrey s gedachten uitspatten als erupties bij een vulkaan, weet Ronald deze uitingen van zijn kunstbroeder met rustige en overwogen formuleringen in balans te brengen en in een context te plaatsen. Beide kunstenaars geloven in de toekomst en de rode draad die door hun werk loopt, kan getypeerd worden met trefwoorden als 'vrijheid', 'humor' en 'realisme'. Musis 38 Tijdschrift ZienZine.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 38