3 Musis
Inhoudsopgave
4 Daar bij die molen
8 Nederland Molenland. Een kunsthistorische verkenning
16 Leven van de wind
22 De Kameel is nog maar het begin
26 Museumvondsten
28 Geuzenverzet en surrogaatzeep
32 Nieuwe kansen voor de Hoogstraat in Schiedam
36 Schiedamse Incorrect Realisten, geboeid door 'de eigen tijd'
39 Licht. Winnie Teschmacher en Jan Andriesse in De KetelFactory
GEEN FEEST. WEL EEN MOLEN
MUSIS mei 2011
jaargang 17
no 5
ISSN 1568.9751
Musis verschijnt 11 maal per jaar
en informeert en opinieert
onafhankelijk op het brede terrein
van cultuur en samenleving.
Musis is toegelaten als
Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI)
8049 60 057
Uitgever: Stichting Musis
Bestuur:
Jan Franken, Dick Jansen, Loe Koppejan - voorzitter,
Jos Poolman, Karin Visser, (vacature)
Redactie en administratie:
Broersvest 75-77
3111 ED Schiedam
Telefoon: 010 473 55 18
E-mail: redactie@musis.info
Hoofdredacteur: Hans van der Sloot
Redactie:
Jeroen ter Brugge, Theo van Giezen,
Sjef Henderickx, Jack Tsang, Rikkert Wijk
Tekstredactie: Harriet Kruse
Eindredactie: Laurens Priester
Abonnement: minimaal 35,-
(jaarabonnement 2011)
(een hogere bijdrage wordt zeer op prijs gesteld)
op rekeningnummer 81.33.79.555 Fortis
Opzeggingen schriftelijk 2 maanden
voor beëindiging abonnementsperiode.
Adverten tie-exploita tie:
DK media, Schieweg 93, 2627 AT Delft
Telefoon: 015 256 60 10
Mobiel: 06 285 993 70
MUSIS ONLINE OP
http://archief.schiedam.nl/
Van januari 2009 tot de maand voorafgaand aan
het laatste nummer (april 2011) is Musis
volledig leesbaar op de website van het
Gemeentearchief Schiedam publicaties.
Het Musisarchief is volledig doorzoekbaar.
Alle auteursrechten en datarecht berusten bij
Stichting Musis en de auteurs. Het onderwijs en
educatieve instellingen kunnen op Musis een beroep
doen bij het geschikt maken van onderwerpen voor
lessen en projecten.
Lithografie en druk: TDS printmaildata, Schiedam
Alle auteursrechten en datarecht berusten
bij Stichting Musis en de auteurs.
Omslag: Affiche van Albert Hemelman (1883-1951)
voor het Nationaal Bureau voor Toerisme, 1924,
Collectie Het Reclame Arsenaal. Hemelman ontwierp
ook affiches voor de Koninklijke Nederlandsche Lloyd
en de Amsterdam-Rotterdam Bank.
Bezuinigingen zijn er de oorzaak van dat de Nationale Molendag goeddeels
aan Schiedam voorbij gaat. Waarmee het merkwaardige feit zich voordoet dat
Schiedam zich trakteert op een nagelnieuw herbouwde molen op één van de
meest markante punten van de stad, maar het feest dat daarbij zou horen
goeddeels aan zich voorbij ziet gaan.
Geen shantykoren derhalve die hun weemoedige drank- en zeemansliederen
over de haven galmen. Geen optredens vanuit (jenever)zusterstad Hasselt.
Geen gratis borrel op de havenkant of speciale attracties rondom en op de
historische zeil- en motorschepen in de havens.
Er stond Musis weinig anders open dan zich te verdiepen in de achtergronden.
Vandaar een zeer uitgebreid artikel van Henk Slechte over de molens in de
kunst en een bijdrage van Hans van der Sloot over hoe de molen van gewoon
werktuig langzaamaan veranderde in een nationaal symbool, gelijkwaardig aan
klompen en - wat Schiedam betreft - oude en jonge klare.
De Kameel staat er mooi bij. Slank ook en blank van teint. We zouden bijna
vergeten dat de Vlaardingse molen 'De Aeolus' van dezelfde bouwer is als
eertijds de Schiedamse Kameel. En dat in dit geval de Schiedammers in
Vlaardingen te rade moesten gaan om enkele specifieke molengeheimen te
doorgronden. Rest ons slechts één vraag; 'Zijn we met die Kameel nu eindelijk
een beetje klaarOf moeten we ons alvast gaan voorbereiden op de komst
van De Batavier of De Washington?'