5 Musis tekst: Hans van der Sloot foto's: Geheugen van Nederland van de wereld. Zelfs de Poldervaart had - bescheidener weliswaar - zo'n rij van molens die het water uit de achter liggende polders afvoerde in het boezemwater van de vaart. De techniek om windkracht om te zetten in een mechanische beweging lag voor de hand en zou in de zestiende en begin van de zeventiende eeuw nog extra bevestigd worden door de droogmakerijen in Noord-Holland en schaalvergroting in de waterhuishouding in de rest van het land. Molens werden daarnaast op de grootst denkbare schaal gebruikt voor tal van industriële toepassingen. Er waren klopmolens voor het hameren van koper en ijzer, volmolens voor het bewerken van wol, pers- en pelmolens, korenmolens in elke denkbare uitvoering, papiermolens en molens voor het zagen van hout. Molens waren en zijn werktuigen. Niet meer en niet minder. Ondanks hun bepalende aanwezigheid in het Hollandse land- en stedenschap en ondanks hun onmiskenbare monumentaliteit en massa. Eenvoudige werktuigen ook zoals elke mechanicus zal bevestigen. Desalniettemin zou Nederland nooit in de ons bekende vorm hebben bestaan, zonder de molens, zou de Republiek in de zeventiende eeuw nooit dat aantal koopvaarders en oorlogsschepen in de vaart hebben kunnen brengen waarmee ze tot de belangrijkste mogendheden van dat moment verhief en zou Schiedam tot in lengte van dagen een onbetekenende stad zijn geweest in plaats van uit te groeien tot de jeneverstad van wereldfaam. Maar misschien juist vanwege die aanwezigheid alom, de verscheidenheid in uitvoering en gebruik, de eenvoud, doel matigheid en - met dat al - geringe bouw- en inrichtings kosten, werd aan de molen in kunst en cultuur weinig waarde toegekend. Natuurlijk zijn de molens in de Nederlandse beeldende en toegepaste kunst door de eeuwen heen talloze malen verbeeld. Vaak echter slechts als stoffering van het landschap zonder verdere betekenis of symboliek anders dan dat dat ding er nu eenmaal bij hoorde en geen Nederlander zich een dichtgevoren en beschaatsbare vaart kon voorstellen zonder een paar molens aan de kant. Typerend is ook dat de molenvoorstelling in het Delftse en Makkumse aardewerk in de loop der eeuwen nauwelijks evolueert: een paar wieken, een zeilbootje, eventueel een brug en enkele huisjes rondom de molen. En dat is het dan wel. Zelfs het sieraardewerk onttrekt zich niet aan die regel en wie de moeite neemt om in een hedendaagse souvenirwinkel de molenstand van zaken op te nemen, zal moeten toegeven dat de manier waarop de Nederlander kennelijk naar z'n molens kijkt nog niet wezenlijk is veranderd. Daarom ook werd er geen enkele opmerking gehoord en geen e-mail verzonden waar het massaal bekeken TV-programma 'Ik hou van Holland' vier achtkantige, met riet gedekte korenmolens aan de oever van de vliet zet. Nu precies de plaats waar deze molens nooit kunnen hebben gestaan. Pas op het laatst van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw brak het besef door dat de molens een kostbaar en onvervangbaar erfgoed zijn, al wordt dit laatste in Schiedam enigszins tegengesproken door de vergaande restauratie van de rond 1900 door brand verwoeste Palmboom en herbouw nu van De Kameel op ongeveer de plaats waar ooit de oorspronkelijke molen van die naam heeft gestaan. De ontdekking van de Hollandse molen door Franse en in hun voetspoor Nederlandse impressionisten had toen al plaatsgevonden. De ontdekking bovendien van de molen als bruikbaar toeristisch promotieartikel volgde al snel daarna. Met name de Franse spoorwegen en het in Frankrijk actieve Bureau Officiel de Tourisme Hollande lieten prachtige affiches Dm mm H.A M Boeiakts. npn2!t ABC-boekje door P.J. Geldorp, 1907 ABC-boekje 1871, uitgegeven doorH.A.M. Roelants, Schiedam Molenplaats Bruynzeel 1964, rechtsonder verbeelding van Schiedamse molens Ooijevaar. pNkrtOmE «ERZÖfia II ttn nzsi &AT NiCOlAA!

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 5