HDURNO^
Koocmmm
HQLLANDE
ihdeo;l:5chgol te
ïii
iK
Sr-iLrmm
ontwerpen waarop de molen prominent de aandacht trekt
zoals dat van Albert Hemelman uit 1926 dat in mei de Musis-
omslag vormt. De afgebeelde molen is dezelfde achtkantige
met riet gedekte stellingmolen die we inmiddels tachtig jaar
later ook kennen uit het decor van 'Ik hou van Holland'. De
auto is geïnspireerd op de Hispano Suiza Landaulette H6B uit
1924, één van de modernste auto's van dat moment.
Het verschil tussen de manier waarop de Nederlander naar z'n
molens kijkt en de manier waarop ze in toeristisch perspectief
aan de man worden gebracht als één van de belangrijkste
karakteristieken van Nederland naast tulpen, klompen en
kaas, is opvallend. 'M' is de molen, dat weten we allemaal',
doen alle bekende ABC-boekjes weten. Maar nog in 1946
was een tentoonstelling 'Kent gij onze molens' een bittere
noodzaak om Nederlandse stads- en streekbestuurders ervan
te overtuigen dat het afgelopen moest zijn met het slopen van
ons nationale erfgoed, terwijl het Nederlands Bureau voor
Toerisme in de jaren '70 en '80 nog onverkort vasthield aan de
symboliek van weleer: de molen met een paar klompen of met
een moderne Franse auto op de voorgrond.
De Nederlander kijkt inmiddels met respect naar de enorme
werktuigen uit het verleden en zet hooguit een miniatuur
daarvan in z'n tuin. De miljoenen molenstickers, molenbad
lakens, molens in Delfts blauw of met Makkummer kleuren,
lepeltjes, tegels, serviezen, glazen en molengevulde sneeuw-
bollen zijn voor de toerist. Mét de kaasmarkt in Alkmaar, de
visafslag van Volendam en Sijtje Boes op Marken.
7 Musis
2*:DEC.'15r 1 JAN. 26
;ustus-2?S
nd10-5u:'s2
Twee affiches van het Nederlands Bureau voor Toerisme
Affiche voor de tentoonstelling De Zaansche Molen,
1926, Frans Mars
Affiche voor het Nationaal Bureau voor Toerisme
doorJos Roovers 1926
Affiche voorde tentoonstelling Kent gij onze molens,
1946, Jos Tweehuysen.
Affiche voorde tentoonstelling de Molen'
in het Prinsenhof Delft 1978, P Begeer
15 juni - 27 augustus