All About Drawing, de tekenkunst van nu is meer dan springlevend Meteen bij binnenkomst kijken twee treurige helblauwe ogen je aan. Het zijn de ogen van een Reject, een afgewezene, die de Zuid-Afrikaanse, maar al jaren in Nederland wonende, Mariene Dumas 1953) in 1995 met waterige zwarte inkt en kleurpotlood op papier zette. Een paar streken, maar de uitdrukkingloosheid en de treurigheid is zo raak getypeerd, dat je niet meer om haar blik heen kan. Hetzelfde blauw springt een paar zalen verder uit de zilverachtige potloodtekening van Janpeter Muilwijk 1960). Hij kleurt er de distels mee om het tedere, fluweelachtige portret van de Dochter van Eva. Ook met een gewoon potlood tekent Mare Nagtzaam 1968) zijn werk Polaroid. Tekenen is misschien niet het juiste woord, want de lijnen zijn juist uitgespaard. Met een grote precisie zijn de bladvullende blokken ingekleurd. Maar in het strakke, geometrische werk, is de hand van de tekenaar duidelijk zichtbaar. Zwierige lijnen van kleurpotlood, pastelkrijt, contékrijt daarentegen overheersen in het werk Final Cut van Hanneke Francken (1976), dat op de affiche van de tentoonstelling prijkt. Zij vormen linten, druiven, dode vogels en, niet te vergeten, de speer die een granaatappel klieft. Met bruine gespoten verf geeft ze het geheel een donkere, onheilspellende sfeer, terwijl sommige delen hun helderheid hebben behouden, omdat ze tijdens het spuiten bedekt zijn geweest. Ook heel kleurrijk, een lust voor het oog, en met een afmeting van 196 x 238 cm van een behoorlijk formaat is het werk Union of Artists, Room Number Seven uit 2010 van Erik Mattijssen (1957). Het is een kleine kamer met roze/oranje muren en vloerkleden op de grond. Met gouache en pastel tekende/kleurde hij links een tafeltje met een grote plant erop en rechts een netjes opgemaakt bed. Met gewoon potlood op een plankje een transistor en een boomstronkje met twee opgezette uiltjes, waarbij hij speciale aandacht besteedt aan de elektriciteitsdraad op de muur. Aan het plafond hangen verschillende planten, al dan niet met vruchten. Deze heeft Mattijssen eigenlijk op een ander vel getekend, uitgeknipt en op en boven deze tekening geplakt. Daardoor komt er meer ruimte in het toch best kleine kamertje, dat a la Picasso, Matisse en Dick Ket met een meervoudig perspectief getekend is om er alles in te passen. Dat de tekening buiten het echte vel verder gaat en de aandacht voor details, zoals de elektriciteitsdraad op de muur, is ook te vinden in de grote potloodtekening Ondergrondse Schuilplaats van Pietsjanke Fokkema (1960). Je kijkt je ogen uit in de ondergrondse bakstenen schuilplaats, getekend met een perspectief alsof je naar een poppenhuis kijkt. Boven de grond een kaal en desolaat landschap met bouwvallen en verschroeide bomen. In de lucht, ook buiten het vel om, vliegen zwaluwen. Links kom je met een trap beneden en via een Maria-altaar en de keuken kom je in de woonkamer. Rechts is een slaapkamer. Het ziet er al met al heel gezellig Musis 30 Janpeter Muilwijk, Dochter van Eva, 2010, potlood en gouachevert op papier, 76 x 58 cm courtesy Galerie Jacoba Wijk, Wehe den Hoorn (foto: Ivo Wennekes

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 30