De betekenis die het auditorium en crematorium voor andere culturen kan hebbenzocht Rashid in een bijzondere gebouwconstructie waarin het licht in de wanden en de daken toegang heeft in lichtvensters die zowel gebaseerd zijn op de vroegchristelijke kerkbouw, als die in de moskee, de synagoge, de Hindoestaanse en Jain-tempels in India maar ook de beroemde kapel van Le Corbusier in Ronchamp. Het uiterlijk van het gebouw wekt een directe associatie met de Italiaanse beeldhouwkunst uit de late middeleeuwen. Het ontwerp voor het auditorium en crematorium Beukenhof wordt voor alle Schiedammers tot zeker begin september geëxposeerd in het CBK Schiedam, Vijgensteeg 2. Wie hierop wil reageren nodigen wij graag uit dit per e-mail te doen aan redactie@musis.info 7 Musis die ook hadden geleid tot het realiseren van kunstwerken als de fontein van Mare Ruygrok op het Heenvlietseplein - tegenwoordig Piet Sandersplein de plaatsing van de sculpturen van vader en zoon Rickey in het Beatrixpark, de vaas van Albert Verkade en leeuwen van Tom Claassen in het Julianapark, het grondleggen voor de CoBrA-collectie in het Stedelijk Museum en nog tientallen initiatieven meer. Aldus geschiedde. In een enthousiaste samenwerking tussen de eerste medewerkers in het proces en de New Yorkse architect Hani Rashid werd de basis gelegd voor een ontwerp dat de feitelijke situatie op Beukenhof tot uitgangspunt heeft. De betekenis die het auditorium en crematorium voor andere culturen kan hebben, zocht Rashid in een bijzondere gebouwconstructie waarin het licht in de wanden en de daken toegang heeft in lichtvensters die zowel gebaseerd zijn op de vroegchristelijke kerkbouw, als die in de moskee, de synagoge, de Hindoestaanse en Jain-tempels in India maar ook de beroemde kapel van Le Corbusier in Ronchamp. Het uiterlijk van het gebouw wekt een directe associatie met de Italiaanse beeldhouwkunst uit de late middeleeuwen. Dat is geen toeval. Rashid: "Ik ben gevormd door de klassieke en hedendaagse kunst. Als Egyptenaar ben ik gevoelig voor de oude wereld, als New Yorker doortrokken met hedendaagse vormen en opvattingen. Wat ligt er dus meer voor de hand dan dat ik me laat leiden door associaties waarin beide elementen herkenbaar zijn." Evenals bij de Hydrapier in 2002 beschouwt hij de Nederlandse regen als architectonisch uitgangspunt. Stroomde het water vanaf de Hydrapier recht over de daken naar een waterpartij tussen de beide helften van het gebouw, in het Beukenhof- ontwerp stroomt het hemelwater via golvend in het dakland schap opgenomen plooien af naar drie vijvers die het gebouw omringen. Volgens de gebruikseisen die ook voor het eerste ontwerp golden, kunnen in het auditorium twee plechtigheden tegelijk plaatsvinden. De routing binnen het gebouw is daarbij zodanig ontworpen dat de bezoekers van de plechtigheden elkaar niet zullen ontmoeten en dat tevens is voorzien in aparte ruimten voor zowel grote als kleinere plechtigheden. Het ontwerp, waarvan de maquette voor het auditorium en crematorium Beukenhof, nog enkele maanden in Schiedam wordt geëxposeerd voordat het wordt opgenomen in de modellencollectie van het Nederlands Architectuurinstituut is van internationale allure, vergelijkbaar met onder andere Asymptotes ontwerpen voor het prijswinnende Yas Hotel in Abu Dabi, het Perm Museum in Rusland en het Global House in Maleisië. De directeur van het NAi Ole Bouman onderstreepte in zijn toelichting de internationale betekenis Hani Rashid van Asymptote voor architectuur. Hij noemde als kracht van Asymptote dat Rashid, Couture en de met hen samen werkende architecten zich niet beperken tot het scheppen van een gebouw maar in elk ontwerp de symbiose willen vinden tussen gebruik en beleving en in dit laatste verder gaan dan de geldende opvattingen van dit moment. Dit is ook dat Piet Sanders raakt en Schiedam de mogelijkheid biedt om met dit gebouw internationaal de aandacht op zich te vestigen.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 7