Willem O(dysseus) Duys, Pluvius en Morfeus Ik spelde dat 'cursiefje'; het sprong elke keer weer boven de gedragen en vaak loodzware toonzetting van de overige krantenstukken uit door humor, zwierige taal en een luid beleden gebrek aan ontzag voor de overvloed aan autoriteiten waarmee de stad Schiedam destijds was opgezadeld. Ik snapte niet altijd wat Tijl schreef maar was het steevast in alles met hem eens. Zoals ook die ene keer dat hij tekeer ging tegen Engelse insluipingen in onze mooie moedertaal. Vlak bij de Koemarktbrug was in die tijd een in ijzeren lijst gevatte kaart van de stad Schiedam neergezet, met ernaast een lijst van de voornaamste straten en bezienswaardigheden. Bovenaan de nieuwe stellage stond 'City Guide' geschilderd. Tijl vond dat maar niks, zo'n Engels woord voor een Hollandse voorziening in een stad waar de tram uit Rotterdam misschien eens per jaar een buitenlandse toerist afzette. Kon dat niet gewoon 'Stadsgids' zijn? Alles beter dan die huidige 'Sittie Geit'! Sittie Geit - ik heb er dagen om gelachen, zwak ontwikkeld als mijn gevoel voor humor toen nog was. Een jaar of anderhalf later hoorde ik van iemand - weet niet meer wie - dat Tijl in werkelijkheid Willem O. Duys heette. Hij was de jonge redacteur van Het Vrije Volk die vanuit een piepklein kantoortje achterin de Passage, de voorkant hangend boven het Broers- veld, de nieuwsontwikkeling in Schiedam in de gaten hield en er dagelijks een pagina mee volschreef, inclusief de rubriek 'In de Passagespiegel'. Die Willem O. Duys was mijn held, helemaal nadat ik hem voor het eerst in levende lijve had gezien. Dat was op een avond in de zomer van 1952 of 1953. In het nieuwe openluchttheater in de Plantage verzorgde de Schiedamse Gemeenschap een optreden van allerlei artiesten van destijds grote faam, zoals Toby Rix, Dick Harris, de Spelbrekers en als klapstuk de soldatenzanger Joop de Knegt met de grote hit van Musis 20 Bij ons thuis, arbeidersgezin tweehoog op het Van 't Hoffplein in Schiedam-Oost, werd in de jaren 1950 Het Vrije Volk gelezen. De dagelijkse bezorging van het socialis tische dagblad gebeurde door een oude man wiens linkerarm grotendeels ontbrak. Het stompje gebruikte hij om het deksel van zijn zeildoeken krantentas open te houden. Soms klemde hij er een boek mee vast: de laatste aflevering van de Arbo- reeks, degelijk gebonden leesboeken met een socialistische moraal waarop men zich abonneren kon. Hij bracht ons op woensdag ook de Radiogids van de VARA. Ik was al op mijn twaalfde jaar een ijverige lezer van Het Vrije Volk. Nog voor mijn vader en moeder er na het avondmaal aan toe kwamen, had ik de krant meestal al uit, dat wil zeggen de moeilijke dingen zoals Korea en de 38ste Breedtegraad, Soekarno en Hatta, de spijtoptanten en Drees zijn oudedagvoorziening overgeslagen, van de strips (Paulus de Boskabouter, Bulletje en Bonestaak, Rip Kirby) genoten en mijn meeste leestijd besteed aan die ene pagina - ik meen op positie 4 - die het nieuws uit Schiedam bevatte. Wat ik daar nooit oversloeg was het rubriekje 'In de Passagespiegel', uiterst links op de pagina, doorgaans een halve kolom lang en gezet in een cursief lettertje. De ondertekening van deze dagelijkse beschouwing luidde 'Tijl'. Optreder van Joda tijdens een festival in de Plantage in 1979. Foto: J. van der Meijde

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 20