De sfeer van het onontdekte ademde het 'oude' Emaus tot
voor enige tijd onherroepelijk uit. Hoewel er nog dagelijks
van de gebouwen van deze Vlaardingse begraafplaats gebruik
werd gemaakt en honderden graven hun aantrekkingskracht
op nabestaanden hadden, was de dodenakker overduidelijk
in verval. Geruime tijd werden er geen nieuwe graven meer
uitgegeven en vonden alleen nog bijzettingen plaats in
familiegraven. Het onderhoud werd beperkt tot het aller
noodzakelijkste met verval tot gevolg. Het nog verder laten
vervallen tot ruïneuze staat was geen optie, maar aan een
duidelijke visie en geld ontbrak het lang. De hoeveelheid
mos die uit de ramen en kozijnen groeide en het feit dat
rouwenden geen behoorlijke ontvangst geboden kon worden,
riep maatschappelijke verontwaardiging op. Ook de gemeente
Vlaardingen, verantwoordelijk voor de begraafplaats, was
na veel vijven en zessen tot dit inzicht gekomen en pakte
de zaak daarna voortvarend aan. Het was duidelijk dat de
Er gaat vaak een vreemde bekoring
uit van de vergeten stukjes stad,
waar panden lang geen onderhoud
hebben gehad, waar eigenaren er
schijnbaar geen hinder van hebben
dat hun bezit verkommert. Daar waar
bomen uit de dakgoot groeien en je je
duim diep in de verrotte kozijnen kan
duwen. Misschien geen hoopwekkende
vergankelijkheid, maar wel een teken
dat het gebouw zijn eigen weg gaat.
Laat zien wat het in de kern is en
zijn authenticiteit toont. Het maakt
nieuwsgierig en roept de vraag op
wat het zover heeft gebracht en zich
hier eerder heeft afgespeeld. Er valt
iets te ontdekken, zonder dat anderen
de kans hebben gehad iets van dat
originele te verpoetsen. Het is dezelfde
nieuwsgierigheid die jongetjes hebben
als ze denken als eerste de bunkers bij
Hoek van Holland binnen te gaan. Of
de archeoloog die na honderden jaren
een beerput vol huisraad leegt. Met de
Vlaardingse begraafplaats Emaus leek
het steeds meer deze kant op te gaan,
wat natuurlijk een onhoudbare situatie
werd. De romantiek en fantasie terzijde
schuivend heeft de renovatie van de
gebouwen inmiddels plaatsgevonden
en kregen deze een prachtige kunst
toepassing.
Musis 32
Het is zoals het is;
het 'nieuwe' Emaus
Zicht op de weggebroken achtergevel van de wachtruimte.
Bescherming tegen stof ten behoeve van asbestsanering en sloop.