het complete beeld vast van het toenmalige
woonwagenkamp aan de Schie, tegenwoordig
een villawijkje zoals het onvol-prezen Google
Earth ons toont, volgt hij de jeugd in Zwembad
Groenoord en verslaat hij de spanning onder
de toeschouwers bij wat ooit een Schiedamse
wielerwedstrijd moet zijn geweest (de Ronde van
Schiedam - red.). Ook in Schiedam Nu vertelt hij
hoe dit Schiedam zich in de dagelijkse omgang
manifesteerde. Meer zelfs dan dat de tekst
vermag. Hij brengt daarin een stad in beeld die -
veertig jaar na dato - zo niet volledig verdwenen
lijkt, dan toch heel sterk veranderd is.
Uit de korte schetsen waarin zij de samenwerking
met Robert Collette ter sprake brachten, vertellen
oud-SG-eindredacteur Aad Wagenaar en toen
malig directeur Peter van den Boom hoe soms
lange discussies werden gevoerd over de
technische en inhoudelijke kanten van de
fotografie. Wie in de gelegenheid is om in de
verzamelde jaargangen van de Schiedamse
Gemeenschap te duiken, ontdekt dat de discussies
regelmatig tot opmerkelijke, ongedwongen - en
ook nu nog lezenswaardige - bijdragen leidde.
De documentaire waarde van de voor de SG
geschoten foto's is daarbij eens zo groot omdat
hij vanuit elk perspectief zoekt naar de menselijke
maat. Ook in zijn meer dan omvangrijke
'voetbaloeuvre' blijkt het spelmoment meestal
van ondergeschikt belang. Het gaat hem om de
actie, de expressie, de sfeer en de fotografie als
autonoom medium naast tekst en uitleg.
Typerend voor de school die Collette volgde is de
tijdloosheid van zijn foto's. Ook na veertig jaar is
de informatie relevant en oogt nog even fris als
op de dag van vervaardiging. Mooie voorbeelden
op de tentoonstelling zijn de foto's van de
kinderen in het woonwagenkamp, toen nog een
kamp waarop de wagens nog op wielen stonden
en autosloperij en woonstee één ongescheiden
geheel vormden. De kinderen die hij portretteert
zijn te vroeg volwassenen in een omgeving die
ze weinig kansen biedt. Nee, dan de kinderen in
het centrum, die hij trof in één van de toen vele
afbraakbuurten in Schiedam. Ook arm, maar
levenslustig in hun avontuurlijke wereld met al
die ruïnes als speelobject.
De keuze voor de fotografie van Robert Collette
als historische basis voor Stadslab is gemotiveerd
vanuit het gegeven dat stad en stedelijk leven
in diens Schiedamse oeuvre één ongedwongen
geheel vormen. Een gelukkige beslissing van
Annerieke Kooi en Aad Riepsaame ligt in de
uitdrukkelijke keuze voor minder bekende
en zelfs nooit gepubliceerde foto's. Dit maakt
nieuwsgierig naar wat de verzameling negatieven
nog meer te bieden heeft. En met name hoe
de daarin besloten verhalen over bijvoorbeeld
kunst en kunst in de openbare ruimte, sport en
recreatie, verdwenen straten en bedrijven voor
een groter publiek toegankelijk kunnen worden
gemaakt. Misschien op dezelfde manier zoals ook
de films van Jan Schaper en de Filmdienst van
Wilton-Fijenoord permanent worden vertoond in
het Gemeentearchief Schiedam.
Typerend voor de school die Collette
volgde is de tijdloosheid van zijn
foto's. Ook na veertig jaar is de
informatie relevant en oogt nog even
fris als op de dag van vervaardiging.
21 Musis
Brand in de Frankelandkerk, tijdens de sloop, 1970, niet gepubliceerd