WM Wilton vanuit de hoogte tekst: Jeroen ter Brugge Musis 28 De roodbruine rompen, nog kaal en roestig, trekken alle aandacht in dit schilderij van Victor Julien Trip (1913- 1975). Het is de werf Wilton-Fijenoord in de jaren 1950, toen het met de scheepsbouw nog zeer voorspoedig ging. De sectiebouw, waarbij de schepen in delen gebouwd en later als het ware geassembleerd werden, toont Trip met de voorschipsectie die op de voorgrond met zijn neus naar boven wijst. Klaar om aan de rest van een romp vastgelast te worden. Klinken deed men in die jaren nauwelijks meer, lassen wel. Sterk contrasterend met het rood van de staalplaatconstructies is op verschillende plaatsen het felblauwe licht van de lassers te zien. De parallelle banen op de scheepshuid verraden de gelijkmatige grootte van de staalplaten en daarmee de plaats van de lasnaden. Na de ruwbouw volgde de afbouw, waarbij de schepen van binnen voorzien werden van apparatuur, betimmering, kabels en leidingen en werden geschilderd, welke laatste behandeling ook het exterieur onderging. De afbouw van het interieur vond in de regel voor een belangrijk deel plaats na de tewaterlating. De hoeveelheid kranen, dokken, werfinstallaties en werfgebouwen maakten de werf tot één van de grootste in Nederland. De bundeling van de activiteiten van de Schiedamse Wilton's Dok- en Werf- Maatschappij en de Rotterdamse Maatschappij voor Scheeps- en Werktuigbouw 'Fijenoord' betekende vanaf 1929 de bundeling van scheepsnieuwbouw, -reparatie en machinebouw en -onderhoud. In Schiedam kwam de hoofdvestiging, daar waar Wilton vanaf 1917 was neergestreken. Overigens had het weinig gescheeld of Wilton had zich in Vlaardinger- Ambacht gevestigd: in 1915 verkreeg de werf toestemming om in het gorzengebied van de Klein Babberspolder ten westen van de Vijfsluizenhaven te bouwen, maar het bedrijf verkoos uiteindelijk het ten oosten hiervan gelegen Schiedamse Sterrebos als vestigingsplaats. In 1932 besloot de nieuwe fusiewerf (de N.V. Dok- en Werf Maatschappij Wilton-Fijenoord) de Rotterdamse vestigingen op te doeken, met de opening van het nieuwe hoofdkantoor in Schiedam in 1935 als sluitstuk. De werf bood tijdens hoogtijdagen aan bijna 8.000 mensen werk en vervulde daarmee een grote rol als regionale werkgever. Zoals bekend maakte de werf ook dieptepunten door. De vooroorlogse crisisjaren maar zeker ook de jaren 1980 waren traumatisch, met massaontslagen en het uiteindelijk failliet verklaren van de werf in 2006. Hoewel de aanblik van het werfterrein door het verdwijnen van (bijna alle) gebouwen, kranen en vooral de op stapel of in de dokken liggende schepen onherroepelijk is veranderd, is de basisstructuur nog herkenbaar. De bedrijvigheid is echter, vooral in het westelijk gedeelte, van een geheel ander karakter. Waar eens geklonken en gelast werd, zitten nu de accountants achter hun pc's, worden auto's verkocht en bieden nieuwe grootheden als Huisman en Mammoet werkgelegenheid en aanzien voor Schiedam. Victor Trip, hij gebruikte bij voorkeur de achternaam van zijn tweede vader, is een bekend maritiem kunstenaar. Voor grote rederijen, met name in de Rotterdamse regio, vervaardigde hij scheepsportretten, havengezichten en dergelijke. Maar ook trad hij op als illustrator voor het vele bedrijfsdrukwerk van passagierslijnen en cruiseschepen zoals de vele fraai vormgegeven menukaarten. Het expressieve kleurgebruik, de vlotte penseeltoets en de realistische weergave van zijn onderwerpen, maakten hem tot een veelgevraagd en productief schilder.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 28