Ontdekschiedam.nu pas ontdekschied meent hij. "Het is heel lastig om aan bronnen te komen. Maar de tijd is interessant genoeg om er moeite voor te doen. Het is het tijdperk van de adel, kastelen en de stedenontwikkeling." Omdat veel bronnen in het Latijn zijn gesteld, volgde hij bij de LOI een cursus Latijn op VWO-niveau. Tegenwoordig houdt hij zich meer bezig met het tijdperk van de Franse overheersing, eind achttiende, begin negentiende eeuw. Maar welbeschouwd is hij wat de geschiedenis aangaat een alleseter. Hij kan heel geestdriftig vertellen over oude sluisrekeningen waaruit valt op te maken dat Vlaardingers in de Tachtigjarige Oorlog hebben geholpen verdedigingswerken te bouwen in Delft en Maassluis. Na de LOI ging hij colleges lopen aan de UVA. "Voor de lerarenopleiding. Ik ben dus geen doctorandus geworden. Maar ik heb wel de akte gehaald." In 1974 kreeg hij zijn eerste volwaardige baan als geschiedenisdocent aan de Marnix Scholengemeenschap in Rotterdam. Daarnaast gaf hij een paar uur tekenen per week. De historicus Paul Westerdijk en de kunstenaar Paul Westerdijk maken ieder aanspraak op de helft van de tijd die hem ter beschikking staat. Dat geeft zelden problemen; het ritme wijst zich vanzelf, zegt hij. "Wil ik kunnen tekenen, dan moet het weer er naar wezen. In de regel ben ik daar dus vooral in het voorjaar en 's zomers mee bezig." Want hij tekent altijd buiten. Het enige gereedschap dat hij nodig heeft: een klapstoel, een schetsboek en een paar potloden. Inkten doet hij thuis, 's Winters en in de herfst, als het te guur is om te tekenen, zit hij in het archief. Op het eerste gezicht hebben zijn twee hoofdbezigheden weinig met elkaar te maken. Westerdijk weet deze redelijk gescheiden te houden. "De onderwerpen die ik teken, komen niet voort uit mijn historisch onderzoek. Tekenen en schrijven gaan niet samen. Tekenen gaat soms behoorlijk impulsief; ik ga gewoon ergens zitten als een plek me bevalt. Maar ik moet wel een beetje in de mood zijn. Als ik met mijn hoofd in de historie zit, komt er van tekenen niet veel terecht." Maar toch. De kunstenaar en de historicus hebben meer gemeen dan Westerdijk beweert. Hij schrijft over het verleden van dezelfde streek als waar hij zijn meeste tekeningen maakt, Vlaardingen en omgeving. En ook in zijn kunst zijn veel historische elementen terug te vinden, want bij het tekenen gaat hij met dezelfde wetenschappelijke precisie te werk als bij het schrijven van een historisch artikel. Van een oud pandje dat hij van plan is te tekenen, kan hij in één oogopslag de bouwperiode dateren aan de hand van de dakgoot of een kozijn. Zijn tekenpotlood wordt bestuurd door zijn kennis van het verleden. Dat levert bijna 'objectieve' tekeningen op. Ze moeten tot in detail kloppen. Met de kanttekening dat je op een prent van Paul Westerdijk maar zelden eigentijdse verschijnselen zult aantreffen, zoals auto's of een patattent. Zelfs mensen zijn bijzonder schaars, die kom je op zijn stadsgezichten noch zijn landschappen tegen. "Als ik zit te tekenen en er zijn mensen op het land aan het werk, dan neem ik die maar zelden mee," erkent hij. Mensen verstoren de rust. Hoogstens brengt hij eens een liggende koe in beeld. "Ik heb graag dat er groen in mijn tekeningen zit," zegt hij. In zijn landschappen heerst de natuur, en niets dan de natuur. Op veel tekeningen lijkt het of de tijd er lang geleden is stilgezet. Ze hadden ook vierhonderd jaar geleden gemaakt kunnen zijn. Het zijn vergezichten waar een bijna voorwereldlijke rust vanuit gaat- landschappen waar de industriële revolutie zijn stempel nog niet op heeft gedrukt. Welke kunstenaars hebben hem beïnvloed? In zijn antwoord komen namen voorbij als jan van Goyen, Antonie Waterloo en Jacob Ruysdael, allemaal vermaarde zeventiende-eeuwse landschapsschilders. Ook voor de achttiende-eeuwse Engelse aquarellist Thomas Girtin zegt hij grote bewondering te hebben. Vuilniszak "Heb je dit voorjaar de tentoonstelling All about drawing in het Stedelijk Museum van Schiedam bezocht? Ging over de ontwikkeling van de Nederlandse tekenkunst. Wat een klerezooi! Ik kon er echt helemaal niks van maken. Bijna alle werken waren zonder titel. Dat zegt al genoeg. Bij sommige hoorde een heel lulverhaal, zodat je dacht: o, bedoelt hij er dat mee! Er hing iets van Armando - toch een gewaardeerd kunstenaar - waarop een paar lijnen samenkwamen in een onbepaalde vorm die me nog het meest deed denken aan een vuilniszak. Wat moet je daar nou mee?" ontdekschiedam.nu bibliotheek waterweg Met de Ontdekschiedam.nu pas kunt u als Schiedammer gratis naar musea in Schiedam en krijgt u korting op voorstellingen, concerten, activiteiten en verrassingspakketten bij organisaties in de stad. Ook Musis is aangesloten bij de Ontdekschiedam.nu pas. Houders van de pas ontvangen Musis voor slechts 25,00 per jaar. Vraag de pas vandaag nog aan via www.ontdekschiedam.nu waar u ook alle (kortings)acties vindt. Musis 12 gemeente Schiedam De administratiekosten voor de pas zijn 2,50 per jaar.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2011 | | pagina 12