Respect
"Veel is afhankelijk van
hoe handig we zijn met
publiciteit en marketing.
Als we dat goed aan
pakkenkunnen we
ook meer betekenen
voor de mensen die
genomineerd zijn. Al die
dingen moeten beter en
heftiger. Dan wordt de
Waterweg Cultuurprijs
een echt begrip.
7 Musis
kunstenaars stimuleren we graag." Zo gaat Bert nog even
door, telkens opnieuw enthousiast als hij een gewaardeerd
project tegenkomt. Veel lof voor De KetelFactory bijvoorbeeld,
maar ook voor Stichting Dance Motion Picture voor haar
voorstelling 'Bird's Echo'. "Het moet ook weer niet te elitair
zijn. We zoeken naar iets dat kwalitatief goed is, maar niet in
zichzelf gesloten. De Waterweg Cultuurprijs is niet high brow,
niet low brow maar no brow!" Dus in theorie kan een nieuwe
Jantje Smit uit Maassluis ook de prijs winnen? "Dat zou
niet meevallen. We letten er inderdaad op dat de nominatie
een grote groep mensen aanspreekt, maar het moet wel
innoverend zijn. Een kunstwerk als 't Lam van Henderickx is
best moeilijk, vernieuwend zelfs, maar zeker ook pakkend en
begrijpelijk voor het grote publiek. Het maakt nieuwsgierig."
De jury van de Waterweg Cultuurprijs heeft zichzelf geen
eenvoudige taak gesteld. Men is dus op zoek naar een project
dat even vernieuwend is als toegankelijk. De meeste juryleden
komen van buiten de Waterweggemeentes. "Dat moet ook
wel", vindt Bert: "want in middelgrote steden als die van het
Waterweggebied kent iedereen iedereen, zijn er verschillende
relaties en verbanden van iedereen met iedereen.
Daarom komen de juryleden bewust niet uit de regio. Ze
moeten natuurlijk wel gevoel hebben voor de kunst en de
cultuurpraktijk in de regio en daar met respect naar kijken."
Ranti Tjan is volgens Bert van Meggelen een goed voorbeeld.
Deze directeur van het European Ceramic Workcentre in
Den Bosch was voorheen directeur van Museum Gouda. Hij
snapt de schaal van onze Waterweggemeentes. "Bovendien
hebben we zoveel mogelijk kennis aan boord: een beeldend
kunstenaar, een schrijfster, een keramiekspecialist, een kunst
historicus, maar ook een eigenaar van een organisatiebureau.
Het enige dat ontbreekt, is specifieke kennis van muziek
en dans, maar de juryleden zijn breed geïnteresseerd en
verplichten zich ook om veel in de regio te bekijken."
Een ambitieuze jury dus bij een prestigieuze prijs. "We zitten
op het juiste spoor, maar hebben nog een lange weg te gaan",
besluit Bert van Meggelen, terwijl hij opstaat om mij naar de
deur te begeleiden: "Veel is afhankelijk van hoe handig we
zijn met publiciteit en marketing. Als we dat goed aanpakken,
kunnen we ook meer betekenen voor de mensen die genomi
neerd zijn. Al die dingen moeten beter en heftiger. Dan wordt
de Waterweg Cultuurprijs een echt begrip."
Bert van Meggelen, voorzitter van de Stichting Waterweg Cultuurprijs