eenvoud voor de hand te liggen. Het lijkt Robberegt raadzaam om tenminste in het eerste jaar de namen Vrije Academie en OpMaat te handhaven. Dat voorkomt verwarring. Vooral voor het muziekcentrum is dat van belang, dat heeft ook leerlingen in Maassluis en Schiedam. Duidelijk is op voorhand al wel dat de nieuwe man of vrouw voor lastige keuzes zal komen te staan. De kunsteducatie moet immers met minder geld zien rond te komen. Dat kan consequenties hebben voor de kwaliteit. Mogelijk moeten er als gevolg van de bezuinigingen lessen worden geschrapt en medewerkers worden ontslagen. Een andere mogelijkheid is dat het lesgeld omhoog gaat. Robberegt zoekt het antwoord in "cultureel ondernemerschap".„Er zal kostendekkend moeten worden gewerkt," zegt hij. „Dat er meer voor de lessen zal moeten worden betaald, lijkt me onontkoombaar." Ook de overgang naar een nieuwe cao (die voor Kunsteducatie) kan voor problemen zorgen. Deze cao gaat niet voor het voltallige personeel gelden; een aantal medewerkers van OpMaat heeft de B3-status en zal die aan het ambtenarenreglement gekoppelde positie niet graag opgeven. Parallel aan de besprekingen over de organisatorische invulling van de fusie, loopt het overleg over de verbouwing van het oude postkantoor, waarvoor Kanters Architecten het ontwerp heeft gemaakt. De Kunsteducatie krijgt zowat het hele gebouw tot zijn beschikking. Alleen een ruimte aan de achterzijde blijft voorlopig bij KPN in gebruik als telefooncentrale. Het gebouw uit 1939 van J.G. Robbers is vooral functioneel van aard en kent behalve een indrukwekkend trappenhuis weinig fraaie elementen. Er is daarentegen volop ruimte in de kelder en de drie daarboven gelegen etages. De lokalen voor de muzieklessen zijn, met het oog op de geluidsproductie, in de kelder geprojecteerd. Om overlast te voorkomen worden vloeren en wanden geïsoleerd; op de grond komt geen linoleum, zoals overal elders in het gebouw, maar vloerbedekking; dat absorbeert meer decibellen. De begane grond en hogere etages zijn bestemd voor de lessen in beeldende kunst, vormgeving en toneel en voor de administratie. Er komen ook een expositieruimte en een kleine theaterzaal in het gebouw. De laatste voorziening kan, behalve voor de toneellessen, ook worden gebruikt voor uitvoeringen. Na lang beraad kwam het college van burgemeester en wethouders overeen een deel van de aan de achterzijde gelegen binnenplaats op te offeren voor de bouw van een extra vleugel. Deze ruimte is bestemd voor de kunstuitleen. De beslissing had wat voeten in de aarde, omdat de gemeente woningbouwplannen heeft in dit deel van de Vettenoordsepolder. Maar de uitvoering daarvan ervan kan nog wel vijftien tot twintig jaar op zich laten wachten. Om het gebouw aan de buitenzijde op te frissen, wordt de gevel gezandstraald. Over die ingreep moet wel eerst overleg worden gevoerd met de Historische Vereniging Vlaardingen. Restauratiedeskundige Bert van Bommel is belast met het opknappen van de twee reliëfbeelden op de buitengevel. Directeur Henk Horsten van de Vrije Academie klaagde dat cursisten wegbleven sinds de invoering van betaald parkeren aan de haven. Op het nieuwe adres worden minder parkeerproblemen verwacht. Op de binnenplaats van het postkantoor kunnen enkele tientallen auto's gratis parkeren. Met de verbouwing van het postkantoor krijgt Vlaardingen zijn eigen variant op het Wennekerpand in Schiedam. Door de kunsteducatie in het postkantoor onder te brengen, geeft de gemeente opnieuw een culturele impuls aan de Westhavenkade, waar ook al wordt gewerkt aan het nieuwe Museum Vlaardingen en sinds jaar en dag Ton Stolks muziekcentrum is gevestigd. Robberegt spreekt al enthousiast van een "museumkwartier" aan de haven. „Het wordt een bruisende plek," zegt hij verwachtingsvol. Een belangrijk verschil met het Wennekerpand is dat het vroegere postkantoor het straks zonder bioscoop moet stellen. Maar daar staat tegenover dat Vlaardingen aan het Veerplein een uitgaanscentrum met vijf filmzalen krijgt. De verbouwing van het voormalige warenhuis is inmiddels in volle gang. 17 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 17