en zaligheid,' zoals hij zelf zegt. De vergrotingen zijn prachtig doortekend, haarscherp en met een haast oneindige variatie aan grijstinten. Er is geen meetapparatuur gebruikt, alles in ingesteld met behulp van proefstrookjes. Lang niet alle foto's die Van Soest gemaakt heeft zijn ooit afgedrukt. Het grootste deel bestaat alleen nog maar als negatief. Sommige werken zijn speciaal voor 'Zilvertoon' vergroot. Van Soest had ze zelf ook alleen nog maar als negatief gezien. Dat vindt hij toch het leukste, het bekijken van zijn negatieven op een lichtbak. Het afdrukken zelf vindt hij een van de minst aantrekkelijke kanten van het proces. Toch zijn de afdrukken op barietpapier duidelijk met veel liefde, aandacht en vakmanschap gemaakt. De foto's zijn zo scherp dat het bij een sequentie waarop een akker te zien is haast lijkt alsof er korrels aarde op de afdruk zijn geplakt. Wie zijn werkwijze kent snapt dat het is niet vreemd is dat veel foto's nog niet zijn afgedrukt. Het hele creatieve proces heeft Van Soest al achter de rug op het moment dat hij de foto maakt. Van elke situatie maakt hij maar één negatief. En bij het afdrukken gebruikt hij ook dit volledige negatief. Van Soest gunt zichzelf geen speelruimte door meerdere opnamen te maken, of met uitsnedes van negatieven te werken. Tijdens het fotograferen zorgt hij al dat alle opnamen naadloos op elkaar aan zullen sluiten. In de loop der jaren heeft hij hier allerlei handige trucjes voor ontwikkeld. Zo weet hij dat een zijde van een standaard stoeptegel 31 cm lang is, net zo groot als zijn schoenmaat 41Hoewel Van Soest al voordat hij de doka instapt weet hoe de foto eruit moet gaan zien, moet er nog behoorlijk wat werk verzet worden tijdens het ontwikkelen en afdrukken. 'Het is een grote opgave om de sequenties te maken, in de periode dat je aan het schieten bent verandert het licht en dat moet je in de doka dan weer recht zien te breien.' Het was een ook flinke klus om de selectie voor de tentoonstelling te maken. Het atelier van Van Soest in Schiedam-West staat vol ladekasten gevuld met foto's. Steeds weer kwamen andere werken tevoorschijn die ook zeer de moeite van het vertonen waard zijn. Gerard en zijn vrouw, beeldend kunstenares Marjo van Soest, maakten zelf de selectie en de indeling van de expositie. Er wordt werk uit de periode van de jaren zeventig tot nu vertoond. Het grootste deel ervan is gemaakt in Schiedam en Rotterdam. ZILVERTOON Analoge fotografie van Gerard van Soest in Pand Paul us. Van 21 oktober t/m 11 november 2012. Korte Haven 125, Schiedam. Openingstijden: vrijdag t/m zondag van 13.00 tot 17.00 uur. VAN SOEST EN VAN SOEST Zondag 4 november 15.00 uur: "De Man van Madonna solo-optreden van acteur Paul van Soest. Fl NISSAGE Zondag 11 november 15.00 uur: Paulus Praat: Dingen us van de Vrie, assistent conservator prentenkabinet Museum Boijmans Van Beuningen, gaat in gesprek met Gerard van Soest 15 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 15