"Het was echt een onbewust proces", legt Berckenkamp geduldig uit. Hij proeft mijn voorzichtige scepsis als ik ernaar vraag. "Alleen de kleuren heb ik per doek bewust Beschonken naaktslak De titel Frozen Time verwijst naar een beroemd muziekstuk van John Cage: naar de bevroren stilte van 4'33", een stuk waarin omgevingsgeluiden, of eigenlijk vooral de stilte, de compositie bepaalden. Er kwam geen instrument aan te pas. 4'33" werd ook de tijdseenheid die Frozen Time dicteerde. Elke vier uur, beginnend vanaf zaterdagmiddag 16:00 uur, tot zondagmiddag 16:00 uur, maakte Dick Berckenkamp een nieuw schilderij. Elk schilderij werd na vier uur afgesloten met een klein schilderijtje dat in exact 33 seconden tot stand kwam. Kleine parafrases op het voorgaande doek volgens Dick. Terwijl de kunstenaar schilderde, zorgde regisseur, organisator en steun en toeverlaat Han van Wel voor een constante stroom muziek. Die van Cage natuurlijk. Rustige stukken, atonale pianoklanken, soms een verwarrende kakofonie. Dick Berckenkamp liet zich leiden door dit audiobombardement en al schilderend droeg hij bij aan de soundscape, want de doeken waren voorzien van contactmicrofoons, zodat ieder toets en veeg gehoord mocht worden. Een audiovisueel kunstwerk dus eigenlijk. "Ik wilde me laten verrassen", verklaart Berckenkamp: "Aanvankelijk zat ik nog vrij dicht op 4'33", een eerder schilderij van mij, dat tijdens het project in de entree van Pand Paulus hing. Het eerste doek uit de serie sloot daar qua stijl op aan, maar vanaf doek 2 kwam ik los." Figuurlijk dan, want Berckenkamp vertelt vervolgens enthousiast hoe zijn hand bij doek 3 niet meer los kwam van het linnen. Twee uur lang beroerde zijn vingers het doek, steeds nieuwe sporen achterlatend in de natte acrylverf. Als een beschonken naaktslak met ADHD. Een onbewust proces volgens Dick. "Mijn zoon Alewijn vertelde me later dat ik helemaal niet naar mijn werk keek. Normaal heb ik de tijd voor een schilderij en neem ik afstand, maar nu kon dat niet. Gelukkig greep Han af en toe in. Twee keer. Hij zei dan: 'Neem eens wat afstand, Dick.'" Freeze Frame aangepast. Doek 1 was rood en als reactie begon ik doek 2 in blauwen en groenen te schilderen. Daarna ging het vanzelf. Reageerde ik op de muziek." Bijna als dansen dus eigenlijk. Han van Wel week geen moment van Dicks zijde en hield 24 uur lang een weblog bij. Hij verwoordde het moment van onbewuste extase als volgt: "Wat er nu in deze tweede serie gebeurt, is dat Dick, de schilder, langzamerhand een wordt met zijn eigen Frozen Time. Hij schildert en componeert mee, wordt gezogen in de muziek, neemt de muziek mee in het schilderen - de concentratie is maximaal." Terwijl Dick schilderde was Han zijn dag- en nachtbiograaf. Hij bescheef en toonde op het blog niet alleen de resultaten, maar juist ook het proces. Daarnaast konden belangstellenden Frozen Time ook live volgen. Een webcam toonde 24 uur lang de wand waarop de doeken van Dick tot leven kwamen. Boeiend om te zien. Althans, als je het geluk had dat er ook daadwerkelijk geschilderd werd, want soms werd er gepauzeerd en bleek Frozen Time ook een Freeze Frame. "Het vierde schilderij, dat ik 's nachts heb gemaakt, was gewoon snel af", verklaart Berckenkamp: "Ik had natuurlijk vier uur de tijd, maar na twee uur voelde het af. Toen ben ik een half uurtje op de stretcher achter de wand gaan liggen." Vals spel dat we Dick zullen vergeven, want vervolgens mengden zijn gesnurk zich met de klanken van Cage. Veel onbewuster kun je het niet samenwerken. 17 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 17