Dick Berckenkamp schildert het liefst op muziek van moderne componisten als Steve ReichPhilip Glass en John Reilly. Die hebben een abstractie in hun muziek en dat vind ik als schilder heel plezierig. Van Reich tot Zappa Het meest geslaagd aan Frozen Time is dat Berckenkamp en Van Wel er een publiek proces van hebben gemaakt. Iedereen was welkom om te komen kijken en commentaar te geven. En was je niet in de gelegenheid om langs te komen, dan kon je je altijd nog verlaten op bovengenoemd weblog en de live cameraregistratie. "Ik weet niet precies hoeveel mensen langs zijn geweest", zegt Berckenkamp: "Tientallen in ieder geval. Zelfs 's nachts. Een meneer met verstand van aerobics heeft me rond middernacht nog wat oefeningen bijgebracht. Hij kwam op z'n fiets, in de regen, in blauwzijden pyama. Dat zijn toch onverwachte situaties." Welke invloed die situaties op zijn doeken hadden, vindt Dick moeilijk te duiden. Wel had de muziek van Cage aantoonbare invloed: de toets van de doeken varieerde mee met de muziek. "Niet dat ik nog weet welke muziek op welk moment speelde - dat was Hans rol - maar ik ben er zeker van dat de composities van Cage het schilderen stuurde." Overigens was het niet voor het eerst dat Dick met muziek werkte. Hij doet dat veel. Liefst op muziek van moderne componisten als Steve Reich, Philip Glass en John Reilly. "Die hebben een abstractie in hun muziek en dat vind ik als schilder heel plezierig. Ik kan goed tussen hun muziek door. Maar ook de ruimtelijke muziek van Bach kan me bekoren. Of die van Frank Zappa. Maar nooit eerder was het proces zo intensief als bij Frozen Time." 24 uur kan gebeuren. Het innerlijke proces was voor mij daarbij het meest verrassende." Een aansprekend project kortom, en een mooie nieuwe stap in de vrij jonge kunstenaarscarrière van Dick Berckenkamp. Nog geen tien jaar geleden deed hij zijn goedlopende Communicatiebureau t.e.d van de hand, om weer terug te keren naar de kern: creëren. Nu geeft hij 16 uur per week lessen Beeldende Vorming op een middelbare school, het Comenius College. In de resterende tijd is hij vrij kunstenaar, voortdurend zoekend en evoluerend, met Frozen Time als voorlopig hoogtepunt. Het heeft Pand Paulus goed gedaan. De ongenaakbare kunsttempel werd voor even een ontmoetingsplek. Hopelijk volgen anderen Dicks interactieve, multimediale voorbeeld. En de zes doeken? Worden die nu verkocht? Berckenkamp: "We kijken naar mogelijkheden om ze te exposeren. Daarna zijn ze te koop als geheel. Samen met de zes kleinere schilderijen. Ze moeten bij elkaar blijven. De schilderijen van Frozen Time vormen een onlosmakelijk geheel. Ze horen bij een proces." Inspirerend Zo'n honderd mensen die via de livestream meegenoten, de vele bezoekers ter plekke, die zelfs voor enige interactie zorgden, een stuk in het NRC, een reportage op Radio Rijnmond, de lokale radio... Heeft Dick Berckenkamp Frozen Time als een succes ervaren? "Absoluut, ik wilde het pulseren van de tijd vastleggen. En mensen daarin betrekken. Volgens mij is dat gelukt. In het dagelijks leven is alles in meetbare partjes opgedeeld. Dat wilde ik doorbreken. Daarom heb ik eerst tien dagen in het kerkje gewoond, waardoor die tijdseenheden vervielen en ik ontledigd aan de slag kon. Het 'kader' waarin ik werkte was de 24 uur en de 'ruimte' was wat er binnen die 19 Musis - i ZlT CO

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 19