IN PROF. MR. PIET SANDERS Donderdag 27 september 2012 overleed Piet Sanders, zes dagen nadat hij te midden van familie en vrienden uit de wereld van de kunst en wetenschap, zijn honderdste verjaardag had gevierd. Aan deze dag beleefde hij het grootste plezier. Hoewel zijn hoge leeftijd de nodige lichamelijke beperkingen met zich meebracht, bleef hij tot op de laatste dag de spirituele jurist en cultuurminnaar die de actualiteit op de voet bleef volgen De dood - de uitvaart dan - was vast pandoer in de talrijke gesprekken aan weerszijden van het door Jaap Bakema ontworpen bureau met daarop en daarnaast de stapels gelezen en nog te lezen papieren en boeken en de kunstwerken van onder andere George Rickey, Shapiro en Panaramenko binnen handbereik. In 2006 vroeg hij - gehoord hebbend dat de Openbare Nutsbedrijven Schiedam (ONS) een studie uitvoerden naar de wenselijkheid van een nieuw auditorium en crematorium op de Beukenhof - of hij een studieopdracht mocht geven aan het Amerikaanse bureau Asymptote, geleid door het wereldvermaarde architecten- en kunstenaarspaar Hani Rashid en Lise-Anne Couture. Op dat moment presenteerde het Nederlands Architectuur instituut een grote overzichtstentoonstelling van hun werk, waarvan niet alleen Piet Sanders, maar ook de daartoe uitgenodigde collegeleden van Schiedam en Vlaardingen, geïnteresseerde fondsbestuurders zich zeer onder de indruk toonden. Dit was ook het geval bij de presentatie van de ontwerpen die het resultaat waren van Sanders opdracht. De maquettes die ter beschikking blijven van verder onderzoek naar de eventuele realisering, zijn momenteel topstukken in de modellencollectie van het NAi en wereldnieuws geworden na de presentatie op de architectuurbiënnale 2007 in Venetië. De inspanningen om dit auditorium en crematorium uiteindelijk te realiseren zullen overigens worden voortgezet. De keuze van een wereldberoemd architect als ontwerper van een Schiedams crematorium tekende het echtpaar Piet en Ida Piet Sanders. Als kunstkenners volgden zij de actualiteit op de voet, onderscheidden zij de kwaliteiten van internationale kunstenaars ver voordat ze waren doorgebroken. Over zijn leven, z'n carrière als jurist en bestuurder van tal van organisaties, tekst: Hans van der Sloot foto: Jan van der Ploeg z'n passie voor kunst en liefde voor z'n geboortestad verhaalde hij uitgebreid in 'Herinneringen van Piet Sanders'. Het kostte de nodige moeite om hem over te halen om zijn herinneringen op schrift te stellen. Niet vanuit valse bescheidenheid, integendeel zelfs, hij aarzelde omdat het er zoveel waren, zo'n lange periode en zo'n breed terrein en ze hem allemaal nog even helder voor de geest stonden. Zonder moeite en verrassend helder zong hij de straatliedjes uit zijn jeugd en wist zich nog precies de verhalen voor de geest te halen hoe hij als gymnasiast met de dochter van de burgemeester van Kethel, Kitty Verveen op de planken stond in een romantische komedie, hoe de jongens en meiden een bekend regisseur overhaalden om met hen het stuk in te studeren en hoeveel leerlingen dat gymnasium in Schiedam nu helemaal telde. Piet was een uitstekend verteller. Juist in herinneringen waarin hij afdaalde van de internationale podia waarop hij een belangrijk deel van zijn professionele leven doorbracht, naar persoonlijke details en impressies. Bijvoorbeeld hoe hij - als naoorlogs toezichthouder op vijandelijk Duits kapitaal op reis door Brazilië - door een bevriende regisseur in de beroemde rolprent Orfeo Negro werd binnengesmokkeld voor een tango met de hoofdpersoon. Of zijn vrijdagse wandeling in het gevolg van de koning van Marokko Mohammed V, als deze de moskee bezocht en de zeer gedetailleerde beschrijving van de drie dagen durende vliegreis van Amsterdam naar Jakarta met alle tussenstops die in die tijd markeerden en hem de gelegenheid gaven steden en musea te bezoeken waar hij misschien anders nooit gekomen zou zijn. Na enkele jaren als jong jurist in Amsterdam te hebben gewoond, keerde Piet Sanders met zijn vrouw Ida en oudste zoon Pieter terug in zijn geboortestad. Zijn loyaliteit aan Schiedam was groot en zou dat onverminderd blijven. Nog maar enkele dagen voor zijn overlijden ging het gesprek over het Wennekerpand en de prachtige kansen die dit cultuurgebouw voor Schiedam kan hebben. Zelfstandig een museum bezoeken was moeilijk geworden, maar werd mogelijk gemaakt door vrienden en zijn altijd behulpzame verpleegsters, de directie van het Stedelijk Museum, van Boijmans Van Beuningen en het Nederlands Architectuur instituut. Dat z'n leeftijd hem beperkingen oplegde, accepteerde hij. Daarom was hij ook opgetogen in staat te worden gesteld van de cultuurborrel in het Julianapark te genieten, van tijd tot tijd een concert bij te wonen in zijn geliefde Westvestkerk en tentoonstellingen en een enkele opening te bezoeken. Ondertussen interesseerde het cultureel klimaat in Schiedam hem in hoge mate en was hij op de hoogte van alle actuele ontwikkelingen en niet in de laatste Musis 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 4