DE KLANK VAN WERELDMUZIEK OP ZONDAG IN DE KORENBEURS tekst: Han van der Horst foto's Jan van der Ploeg Schiedam wordt steeds meer een muziekstad voor kleine ensembles. Na Huis te Poort op de Dam, de Grote Kerk en de Westvestkerk biedt nu ook de Korenbeurs zich als podium aan. Deze herfst vinden er op een aantal vroege zondagmiddagen uitvoeringen plaats van "klassieke wereldmuziek". De artistieke leiding van deze reeks berust bij Mirre Valkenburg en Alvaro Rovira Ruiz. Aanvankelijk deelden zij slechts de liefde voor de tango en andere traditionele Zuid-Amerikaanse muziekgenres, tegenwoordig eikaars leven. Ze bewonen een appartement in Oud Mathenesse, net over de gemeentegrens. Schiedam kennen ze goed. Alvaro woonde twee jaar in de Paulus Potterstraat in West, Mirre dirigeerde het bekende popkoor Pleasure. et paar opende de concertreeks in de Korenbeurs zelf met een optreden, waarin Alvaro's gitaarspel de ingehouden emotie van Mirre's zang onderstreepte. Op het programma stonden behalve tango's ook composities uit andere Zuid-Amerikaanse muziekstijlen Mirre en Alvaro volgen in hun interpretaties niet nauwkeurig de traditie na maar werken met eigen arrangementen. Daarbij laten zij zich beïnvloeden door moderne componisten zoals Astor Piazzolla, die sinds de tranen van Maxima om zijn Adios Nonino ook bij een groter publiek in Nederland bekendheid geniet. Zij voeren ook werken van deze vernieuwers zelf uit. Dan wordt al gauw duidelijk dat de eigentijdse Argentijnse muziek heel wat meer te bieden heeft dan het in Nederland wereldberoemde Adios Nonino en vooral Piazolla's 'Libertango' die, gespeeld op de traditionele 'snarendraak' de 'koto', het zelfs in Japan tot favoriet wist te brengen. Alvaro: "De eerste middag in de beurs ging vooral over Argentinië, maar het is onze bedoeling om de verschillende stijlen in de wereldmuziek bij het Nederlandse publiek bekend te maken en daardoor te ondersteunen. Er zijn in Rotterdam heel veel musici uit alle werelddelen van hoog niveau. Wij willen dat hoge niveau in de Korenbeurs laten zien en het is onze bedoeling daarmee een beter idee te geven van wat een multiculturele maatschappij inhoudt. Datje daar van kunt genieten". Toch zit er in de serie een toevalselement. Mirre vertelt: "Alvaro en ik waren van de zomer lekker in Schiedam aan het wandelen, toen we Frank Tomeï zagen staan". Die kenden zij van het Rotterdamse conservatorium, waar hij - net als in de Korenbeurs - evenementen organiseert. "Hij vroeg ons meteen om even te blijven zitten". Ter plekke ontstond het idee voor de concertreeks die deze maanden plaats vindt. Voor de uitvoeringen konden Mirre en Alvaro putten uit hun brede muzikale kennissenkring, die meestal een achtergrond heeft op de afdeling Wereldmuziek van de Codarts, de combinatie van de Rotterdamse dansopleiding en het conservatorium. Daar hebben ze elkaar ook voor het eerst ontmoet. Het was de liefde voor de Zuid-Amerikaanse muziek die Mirre Valkenburg naar de boorden van de Maas bracht. "Ik ben geboren en getogen op Texel. Mijn vader is kunstenaar en theatermaker en mijn moeder jazzzangeres. Ik ben al vroeg zanglessen gaan nemen. Mijn idee was om de musical in te gaan net als mijn tante Yvonne Valkenburg, die nu een rol heeft in de Jantjes. Toen heb ik auditie gedaan voor de opleiding van Frank Sanders. Daar vonden ze me te verlegen voor drama. Ik kreeg het advies om naar het conservatorium te gaan. Om me voor te bereiden heb ik in Amsterdam een jaar les genomen bij de zangpedagoge Mariandoro. Zij is Latijns Amerikaans georiënteerd en ze liet me kennis maken met Braziliaanse muziek. Ik vond dat meteen prachtig. Toen raadde zij mij aan om het hier in Rotterdam te proberen want dat is de enige opleiding waar ze aan wereldmuziek doen. Zo ben ik Alvaro tegengekomen". Alvaro Rovira Ruiz komt uit Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. "Ik had daar al gitaar gestudeerd op een jazzopleiding, de Escuela de Müsica Contemporanea. En tango bij de gitarist Hugo Romero. Mijn vader en moeder zijn allebei psychiater, maar er stond wel een piano in huis en daar ben ik heel vroeg op gaan spelen. Daarna heb ik verschillende stadia doorgemaakt. Op mijn vijftiende was ik alleen maar geïnteresseerd in rock. Pas op mijn zeventiende heb ik Piazzolla ontdekt. Je moet namelijk niet denken dat iedereen in Buenos Aires bezig is met tango. Overal ter wereld heeft de commerciële muziek een veel beter marketingapparaat dan de lokale traditie. In de jaren 1960, Musis 14

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 14