Volgens de overlevering zwoer Pomona in een ver verleden trouw aan slechts één aanbiddereen zekere Vertumnus. Maar zij had zich nog niet in Vlaardingen gevestigd, of zij gooide alle remmen los. Schaamteloos onthulde zij aan iedere voorbijganger datgene wat zij in haar vorige leven zo zorgvuldig bedekt had. Pomona na de plaatsing In Het Hof, foto Collectie Stadsarchief Vlaardingen atelier van beeldend kunstenaar Hans Rikken. Lange tijd was een gedicht van Kees Alderliesten op de lege sokkel de enige herinnering aan haar vroegere aanwezigheid. Totdat in 2011 het Zomerterras kortstondig haar oude luister herstelde door de sokkel aan te kleden met een levensgrote fotomontage van Auke Bergsma. Dat deed het idee ontwaken haar torso te restaureren en terug te plaatsen als hommage aan Pomona's betekenis voor de Vlaardingse kunst. Dat voornemen is inmiddels gerealiseerd. Pomona staat dankzij de inspanningen van Stichting Mareado sinds enige tijd weer op haar oude plaats, zij het zonder ledematen en hoofd, en met een grondig gereinigde romp. Haar huidige gedaante lijkt niet veel meer dan een herinnering aan een herinnering. Desondanks zijn haar bewonderaars het er unaniem over eens dat zij er haar hoge leeftijd en onttakelde voorkomen ten spijt nog best mag wezen. ,,Ze blijft een beauty!" viel bij de onthulling uit meerdere monden te vernemen. Mareadosecretaris Peter de Jong: „Een beeld als dit zou afkomstig kunnen zijn van een opgraving in Pompei." Barbara van Hoorn, dochter van de beeldhouwer, toonde zich aangenaam verrast met het resultaat van de restauratie. Meer dan met enige andere schepping van haar vader, leefde zij intens mee met de lotgevallen van de veelgeplaagde Pomona. „Dit beeld heeft altijd

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2012 | | pagina 5