Alles in het universum heeft overeenkomsten. Het is dezelfde energiedie verschillende gedaanten aanneemt. Bevrijdend aan het besef hiervan was de conclusie dat ik die energie dan ook op papier verschillende gedaanten kon laten aannemen. Zonder titel, 2008, houtskool op gekleurd papier, 160 x 113 cm, en bruinen. Het is echter niet een bont geheel van kleuren, hij kiest nooit meer dan drie kleuren per tekening die verschillen van intensiteit en elkaar daarom in aandacht niet verdringen. Soms tekent hij maar met een kleur, met zwart houtskool, maar dan wel op gekleurd papier. Het bijzondere effect daarvan is dat het lijkt alsof het (gekleurde) licht vanachter de tekening komt. Kunst is voor Aji V.N. een manier om tot de werkelijkheid door te dringen. Het vergt veel onderzoek naar een bepaald onderwerp om tot een kunstwerk te komen. Tegelijkertijd is een werk pas een kunstwerk voor hem als het iets herbergt en vertelt dat eigenlijk buiten het papier omgaat, iets dat eigenlijk niet te tekenen is. Aji V.N.; 'De visuele ervaring is als een stilzwijgend, vriendschappelijk samenzijn, waarin inzichten worden uitgewisseld over de wereld, maar ook over onszelf'. Tekenen heeft de uit Kerala afkomstige kunstenaar altijd gedaan. En krijt behoorde daarin tot zijn favoriete materiaal. In de deelstaten Tamil Nadu en Kerala in het uiterste zuiden van India - is het tekenen met krijt een nog altijd wijdverbreide menging van volkskunst en religie. Heilwensen, zegeningen dankbaarheid aan de goden, worden verbeeld met grote, vaak veelkleurige krijttekeningen voor de deur van huizen en winkels, waaraan soms dagen wordt gewerkt. Als kind reisde hij veel en leerde verschillende omgevingen kennen. Zijn vader was inspecteur bij het Ministerie van Volksgezondheid en werd vaak overgeplaatst. Van zijn zuster leende hij een biografie over Raji Ravi Varma (1848-1906), de schilder die als eerste in India realistische olieverfschilderijen maakte naar westers model, waarvan hij zich herinnert; 'Maar wat mij bijzonder intrigeerde was de bewering dat hij 'zeer levendig' werk maakte, schilderijen die 'boordevol leven' zaten'. De westerse kunstgeschiedenis was maatgevend in het Indiase kunstonderwijs, op de academies in Trivandrum en New Delhi die hij bezocht, en domineerde aanvankelijk ook Aji V.N.'s gedachten over kunst. De ontmoeting met de vrouw die zijn echtgenote zou worden, Juul Kraijer, bracht daar verandering in. Zij leerde hem datje ook een eigen ontwikkeling in de kunst kan doormaken. In de hedendaagse kunst kun je niet meer spreken van nationaal gebonden kunst en al helemaal niet bij kunstenaars die in het ene land opgroeien en opgeleid zijn, en in een ander land wonen en werken. Maar grappig genoeg doet het werk van Aji V.N., ondanks dat maatgevende kunstonderwijs op westerse leest geschoeid, sterk denken aan de traditionele Indiase kunst met taferelen uit de hindoeïstische mythologie met mythische figuren op eindeloze zeeën en bergketens. Meer dan aan de academische westerse kunst, waar bijvoorbeeld de tekening belangrijker werd geacht dan de sfeer en het rationele gaat voor het zinnelijke. Daarnaast doen zijn gebruik van krijt en pigmenten denken aan het werk van Anish Kapoor, de eveneens van oorsprong Indiase hedendaagse kunstenaar. De zinderende kleuren horen meer thuis in India dan in Europa. Maar het werk van Aji V.N. is vooral heel erg zijn eigen werk. Hij heeft een ongeziene, prachtige, subtiele stijl, waarmee tekeningen maakt die in overzichtstentoonstellingen zoals All About Drawing er uit springen. Met zijn kleuren prikkelt hij je zintuigen en nodigt hij je uit in zijn wereld die beheerst wordt door een serene sfeer. En bij elke tekening weer. Tot 14 april te zien in het Stedelijk Museum Schiedam. 33 Musis

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 33