19 Musis Nieuwstraat. Van Ipenburg is gespecialiseerd in ingewikkelde restauratieklussen. Hij houdt zich bij voorkeur bezig met kwetsbare kunstwerken van steen, die hij demonteert, reinigt, bijwerkt, repareert, en met veel geduld weer in elkaar zet. Dankzij het perfecte resultaat kunnen huidige en toekomstige generaties de schoonheid van het behandelde kunstwerk op dezelfde manier ervaren ais vorige generaties. Neem het beeld van de Romeinse godin Minerva in de centrale hal van de Universiteit van Amsterdam. Een paar jaar geleden zag het er niet meer uit. Het eeuwenoude kunstwerk uit kostbaar Italiaans Carraramarmer zat vol koffievlekken en verfklodders. Studenten hadden oneerbiedig hun sigarettenpeuken tegen haar lijf Restauratie marmeren schouw, Rijksmuseum Amsterdam, foto Ahrend van Ipenburg Ahrend van Ipenburg, foto Jan van der Ploeg Ahrend van Ipenburg, is 45 jaar oud, woont in Schiedam en is van beroep kunstschilder, beeldhouwer en restaurateur van beeldhouwwerken. Die laatste bezigheid is zijn feitelijke broodwinning. En zijn grootste passie. Hoe gecompliceerder het karwei, hoe liever het hem is. Zijn referenties zijn indrukwekkend: het Teylers museum in Haarlem, het Kröller-Müller museum, Paleis Het Loo, het Koninklijk Paleis te Amsterdam en tal van andere Nederlandse kerken en musea. Van Ipenburg restaureerde er ondermeer schouwen, ornamenten, lantaarns, tuinvazen, wapenschilden, doopvonten, gevels en niet te vergeten talrijke beelden. In eigen stad hielp hij mee met de restauratie van de oudkatholieke kerk aan de Dam en gebouw De Teerstoof in de uitgedrukt. De speer die zij in haar hand hield, was vervangen door een gordijnroe, terwijl één van haar armen met plakband aan het lijf zat geplakt. Sinds Van Ipenburg haar onder handen nam, oogt de godin van het verstand en de vindingrijkheid weer jong en fris zonder dat er afbreuk is gedaan aan haar hoge leeftijd. Zijn meest recente grote klus was de restauratie van een van de topstukken uit het Rijksmuseum te Amsterdam, een barokke 18e eeuwse schouw van 6 meter hoog en 2,5 m breed van Jean Baptiste Xavery, de hofbeeldhouwer van stadhouder Willem IV. Deze monumentale schouw, oorspronkelijk afkomstig uit een statig pand aan het Rapenburg in Leiden en daarna op onnavolgbare wijze in Zuid-Amerika beland, werd in 1995 door het museum op een veiling gekocht en terug verscheept naar Nederland. Van Ipenburg liet de schouw overbrengen naar zijn atelier in Rotterdam. Het herstelwerk vergde jaren, vertelt de restaurateur, want het kunstwerk verkeerde in deplorabele staat. ,,De schouw was verkeerd getransporteerd, waardoor verschillende zijdelen waren gebroken. Hij was al eens verlijmd, maar provisorisch en niet erg vakkundig. Al met al bestond hij uit een groot aantal zwaar vervuilde stukken en brokken. Het was een enorme klus om er weer één geheel van te maken en het materiaal zijn oude glans terug te geven. Gelukkig liep de verbouwing van het museum nogal uit, zodat ik er de tijd voor had." Aan weinig restaurateurs worden zoveel topstukken toevertrouwd als aan Ahrend van Ipenburg. „Je kan er niet op inschrijven, je wordt ervoor gevraagd," antwoordt hij op de vraag hoe hij die delicate opdrachten bemachtigt. ,,Als er iets gecompliceerds met steen is, bellen ze mij." Er is maar een handvol mensen in Nederland die restaureren en beeldhouwen combineren, zoals Van Ipenburg, en die over de vereiste vaardigheid en vakkennis beschikken

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 19