19 Musis
Nieuwstraat.
Van Ipenburg is gespecialiseerd in
ingewikkelde restauratieklussen.
Hij houdt zich bij voorkeur bezig
met kwetsbare kunstwerken van
steen, die hij demonteert, reinigt,
bijwerkt, repareert, en met veel
geduld weer in elkaar zet. Dankzij het
perfecte resultaat kunnen huidige en
toekomstige generaties de schoonheid
van het behandelde kunstwerk op
dezelfde manier ervaren ais vorige
generaties.
Neem het beeld van de Romeinse
godin Minerva in de centrale hal van
de Universiteit van Amsterdam. Een
paar jaar geleden zag het er niet meer
uit. Het eeuwenoude kunstwerk uit
kostbaar Italiaans Carraramarmer zat
vol koffievlekken en verfklodders.
Studenten hadden oneerbiedig hun
sigarettenpeuken tegen haar lijf
Restauratie marmeren schouw,
Rijksmuseum Amsterdam, foto Ahrend
van Ipenburg
Ahrend van Ipenburg, foto Jan van der
Ploeg
Ahrend van Ipenburg, is 45 jaar oud,
woont in Schiedam en is van beroep
kunstschilder, beeldhouwer en
restaurateur van beeldhouwwerken.
Die laatste bezigheid is zijn feitelijke
broodwinning. En zijn grootste passie.
Hoe gecompliceerder het karwei, hoe
liever het hem is.
Zijn referenties zijn indrukwekkend:
het Teylers museum in Haarlem,
het Kröller-Müller museum, Paleis
Het Loo, het Koninklijk Paleis
te Amsterdam en tal van andere
Nederlandse kerken en musea.
Van Ipenburg restaureerde er
ondermeer schouwen, ornamenten,
lantaarns, tuinvazen, wapenschilden,
doopvonten, gevels en niet te
vergeten talrijke beelden. In eigen
stad hielp hij mee met de restauratie
van de oudkatholieke kerk aan de
Dam en gebouw De Teerstoof in de
uitgedrukt. De speer die zij in haar
hand hield, was vervangen door een
gordijnroe, terwijl één van haar armen
met plakband aan het lijf zat geplakt.
Sinds Van Ipenburg haar onder
handen nam, oogt de godin van het
verstand en de vindingrijkheid weer
jong en fris zonder dat er afbreuk is
gedaan aan haar hoge leeftijd.
Zijn meest recente grote klus was de
restauratie van een van de topstukken
uit het Rijksmuseum te Amsterdam,
een barokke 18e eeuwse schouw van
6 meter hoog en 2,5 m breed van Jean
Baptiste Xavery, de hofbeeldhouwer
van stadhouder Willem IV. Deze
monumentale schouw, oorspronkelijk
afkomstig uit een statig pand aan het
Rapenburg in Leiden en daarna op
onnavolgbare wijze in Zuid-Amerika
beland, werd in 1995 door het
museum op een veiling gekocht en
terug verscheept naar Nederland.
Van Ipenburg liet de schouw
overbrengen naar zijn atelier in
Rotterdam. Het herstelwerk vergde
jaren, vertelt de restaurateur,
want het kunstwerk verkeerde
in deplorabele staat. ,,De schouw
was verkeerd getransporteerd,
waardoor verschillende zijdelen
waren gebroken. Hij was al eens
verlijmd, maar provisorisch en niet
erg vakkundig. Al met al bestond hij
uit een groot aantal zwaar vervuilde
stukken en brokken. Het was een
enorme klus om er weer één geheel
van te maken en het materiaal zijn
oude glans terug te geven. Gelukkig
liep de verbouwing van het museum
nogal uit, zodat ik er de tijd voor
had."
Aan weinig restaurateurs worden
zoveel topstukken toevertrouwd
als aan Ahrend van Ipenburg. „Je
kan er niet op inschrijven, je wordt
ervoor gevraagd," antwoordt hij
op de vraag hoe hij die delicate
opdrachten bemachtigt. ,,Als er iets
gecompliceerds met steen is, bellen ze
mij."
Er is maar een handvol mensen
in Nederland die restaureren en
beeldhouwen combineren, zoals Van
Ipenburg, en die over de vereiste
vaardigheid en vakkennis beschikken