Hl ZorO Fe/g/(Amsterdam,1983) Genomineerd door Jeroen Bosch: kunstenaar en oprichter van trendbeheer.com de nieuwssite over actuele kunst in de Randstad en deelnemer in tal van evenementen en manifestaties op het gebied van hedendaagse beeldende kunst. 33 Musis Femmy Ottert Zoro Feigl andere, mythologische wereld met een uiterst realistische vormgeving. Even geboeid is zij door de manier waarop Otten in haar beeldtaal een brug slaat naar de Griekse en Etruskische oudheid, maar tegelijk overeenkomsten heeft met de houten sculpturen van Stephan Balkenhol en tegelijkertijd met fresco's uit de renaissance en beelden uit de hedendaagse abstracte kunst. Verleden en heden vormen in het werk van Ottens een totaalbeeld datje als kijker niet meer loslaat. Jeroen Bosch; 'Feigls werk is speels en luchtig, maar tegelijkertijd buitengemeen fysiek. Hij maakt opvallende, sensationele werken, stuk voor stuk eyecatchers. De toewijding, de energie en de originaliteit spatten ervan af. In het Stedelijk Museum Schiedam stelt Feigl drie recente sculpturen tentoon: machinale beelden die geluid en beweging voortbrengen. In de wereld van Feigl piept, knarst, ruist en beweegt alles. Jeroen Bosch; 'Feigls werk verwijst naar niks. Het gaat mijns inziens ook nergens over. Maar als zijn objecten zich in beweging zetten, zijn ze zo sensationeel dat mensen er blij en opgewonden van worden. Feigl werkt gestaag aan een karakteristieke, ongepolijst industriële herkenbaarheid. Feigl wordt door sommige recensenten nu al beschouwd als de komende toonaangevende kinetische kunstenaar. Anders dan in de verstilde, door natuurkrachten gewogen sculpturen van de Amerikaan Rickey waarvan Schiedam - dankzij de inspanningen van prof. Piet Sanders (1912-2012) één werk bezit, brengt Feigl zijn universum mechanisch in beweging. En juist om deze beweging is het Feigl te doen. Ronduit indrukwekkend is 'Poppy' in 2012 voor het eerst geëxposeerd bij de Verbekende Foundation in België. Zoals de naam al zegt is het een klaproos van slap doek die door te draaien met een ijzingwekkende vaart z'n vorm krijgt. In Feigls oudste

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 33