Ronduit inspirerend is de wijze waarop de tentoonstelling Handmade in Museum Boijmans van Beuningen het begrip ambacht vanuit het historisch perspectief in de actualiteit plaatst, zoiets als Nelleke van der Krogts Tussen Kunst en Kitschmaar dan met weglating van de kitsch om de kunst des te meer reliëf te geven. Tekst Marleen Brusse Foto's: Museum Boijmans van Beuningen Musis 8 HANDMADE LADD LEDE HET AMDAGHT De belangstelling voor het ambacht is momenteel groter dan ooit. Hedendaagse ontwerpers laten zich inspireren door het handgemaakte product en ambachtelijke technieken en ook in de privésfeer neemt de interesse voor het zelf maken sterk toe. Onder anderen de in Schiedam werkende ontwerpers Onno Donkers en BertJan Pot danken hun grote nationale en internationale bekendheid aan de wijze waarop zij het ambacht in hun werk tot uitdrukking brengen. Museum Boijmans Van Beuningen brengt komend voorjaar het ambacht tot leven. In de tentoonstelling 'Design' in hetzelfde museum is BertJan Pot vertegenwoordigd met zijn trappenlamp. Wie overigens wil ondergaan wat de betekenis en functionaliteit van het werk van beide kunstenaars/ambachtslieden in een grote ruimte is, vervoege zich in het Wennekerpand. Hier is letterlijk alles behalve de flessen en het vaatwerk door de handen van het duo Pot en Donkers gegaan. Waarvoor alsnog hulde aan Menno Siljee die hiervoor de artistieke en financiële ruimte heeft geschapen. Museum Boijmans van Beuningen presenteert vanaf nu een tentoonstelling waarin de meest uitzonderlijke voorbeelden van het kunstambacht uit heden en verleden te zien zijn. Het museum toont ruim vijfhonderd objecten: van een middeleeuwse koperen ketel, geraffineerd Venetiaans glaswerk uit de 17de eeuw en virtuoos handwerk uit het Victoria and Albert Museum in Londen, tot een ingelegd kamerscherm van Studio Job, de trui gemaakt uit één schaap van Christien Meindertsma en een metalen hekwerk met kantklospatroon van Demakersvan. Korte video's brengen het maakproces van de geëxposeerde voorwerpen in beeld. In de tentoonstelling zijn twee ateliers ingericht waar continue vaklieden aan het werk zijn en diverse kunstnijverheidstechnieken demonstreren. 'De hernieuwde aandacht voor het ambacht is nu niet alleen een nostalgisch terugkijken, maar eerder een onderdeel van de creatieve zoektocht naar nieuwe, eigentijdse methoden en technieken', zo stelt conservator Mienke Simon Thomas. Naast de groeiende interesse voor het doe-het-zelven in de privésfeer, neemt ook de belangstelling voor het ambacht bij economen en politici toe. Uit recent sociaaleconomisch onderzoek blijkt dat de Nederlandse economie de komende jaren honderdduizenden professionele ambachtslieden nodig heeft. De kennis en ervaring van gespecialiseerde vakmensen en de gerespecteerde waarden van de ambachtseconomie vormen inspirerende factoren voor ontwerpers, kunstenaars en beleidsmakers. Met 'Hand Made: lang leve het ambacht' verduidelijkt Boijmans hoe in de kruisbestuiving van eeuwenoude ambachtelijke technieken en hedendaags design, een hernieuwde waardering ontstaat voor ambachtelijke technieken. Nieuw is dit fenomeen zeker niet, De grote bewegingen op het gebied van de beeldende kunsten, muziek en podiumkusten en architectuur uit de eerste decennia van de twintigste eeuw, tonen eveneens hoe het spanningsveld tussen kunst, toegepaste kunsten en kunstnijverheid tot een indrukwekkende symbiose kan leiden. De honderden objecten in de tentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen zijn niet chronologisch opgesteld, maar zijn gegroepeerd rondom zeven populaire clichés over het begrip ambacht: het eerlijke, het unieke, het virtuoze, het kunstzinnige, het traditionele, het professionele en het amateuristische ambacht. De gekozen objecten tonen dat de clichés vaak een kern van waarheid kunnen hebben, maar dat ze evengoed argumenten voor het tegendeel kunnen zijn. Niet alle ambacht is 'eerlijk' en evengoed als imperfectie lang niet altijd kenmerk is van het handgemaakte product. Ronduit inspirerend is de wijze waarop de tentoonstelling het begrip 'ambacht' vanuit het historisch perspectief in de actualiteit plaatst, zoiets als Nelleke van der Krogts 'Tussen Kunst en Kitsch', maar dan met weglating van de kitsch om de kunst des te meer reliëf te geven. Naast de tentoonstelling organiseert Museum Boijmans Van Beuningen tal van activiteiten. Onderdeel van 'Hand Made: lang leve

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 8