Ronduit inspirerend
is de wijze waarop
de tentoonstelling
Handmade in Museum
Boijmans van Beuningen
het begrip ambacht
vanuit het historisch
perspectief in de
actualiteit plaatst, zoiets
als Nelleke van der
Krogts Tussen Kunst en
Kitschmaar dan met
weglating van de kitsch
om de kunst des te meer
reliëf te geven.
Tekst Marleen Brusse
Foto's: Museum Boijmans
van Beuningen
Musis 8
HANDMADE
LADD LEDE
HET
AMDAGHT
De belangstelling voor het ambacht
is momenteel groter dan ooit.
Hedendaagse
ontwerpers laten zich inspireren
door het handgemaakte product en
ambachtelijke
technieken en ook in de privésfeer
neemt de interesse voor het zelf
maken sterk toe. Onder anderen de
in Schiedam werkende ontwerpers
Onno Donkers en BertJan Pot danken
hun grote nationale en internationale
bekendheid aan de wijze waarop
zij het ambacht in hun werk tot
uitdrukking brengen.
Museum Boijmans Van Beuningen
brengt komend voorjaar het ambacht
tot leven. In de tentoonstelling
'Design' in hetzelfde museum is
BertJan Pot vertegenwoordigd met
zijn trappenlamp. Wie overigens
wil ondergaan wat de betekenis en
functionaliteit van het werk van beide
kunstenaars/ambachtslieden in een
grote ruimte is, vervoege zich in het
Wennekerpand. Hier is letterlijk alles
behalve de flessen en het vaatwerk
door de handen van het duo Pot en
Donkers gegaan. Waarvoor alsnog
hulde aan Menno Siljee die hiervoor
de artistieke en financiële ruimte heeft
geschapen.
Museum Boijmans van Beuningen
presenteert vanaf nu een
tentoonstelling waarin
de meest uitzonderlijke voorbeelden
van het kunstambacht uit heden en
verleden te zien
zijn. Het museum toont ruim
vijfhonderd objecten: van een
middeleeuwse koperen ketel,
geraffineerd Venetiaans glaswerk uit
de 17de eeuw en virtuoos handwerk
uit het Victoria and
Albert Museum in Londen, tot een
ingelegd kamerscherm van Studio Job,
de trui gemaakt
uit één schaap van Christien
Meindertsma en een metalen hekwerk
met kantklospatroon
van Demakersvan. Korte video's
brengen het maakproces van de
geëxposeerde
voorwerpen in beeld. In de
tentoonstelling zijn twee ateliers
ingericht waar continue
vaklieden aan het werk zijn en
diverse kunstnijverheidstechnieken
demonstreren.
'De hernieuwde aandacht voor
het ambacht is nu niet alleen een
nostalgisch terugkijken, maar eerder
een onderdeel van de creatieve
zoektocht naar nieuwe, eigentijdse
methoden en technieken', zo stelt
conservator Mienke Simon Thomas.
Naast de groeiende interesse voor
het doe-het-zelven in de privésfeer,
neemt ook de belangstelling voor
het ambacht bij economen en politici
toe. Uit recent sociaaleconomisch
onderzoek blijkt dat de Nederlandse
economie de komende jaren
honderdduizenden professionele
ambachtslieden nodig heeft. De kennis
en ervaring van gespecialiseerde
vakmensen en de gerespecteerde
waarden van de ambachtseconomie
vormen inspirerende factoren
voor ontwerpers, kunstenaars en
beleidsmakers.
Met 'Hand Made: lang leve het
ambacht' verduidelijkt Boijmans hoe
in de kruisbestuiving van
eeuwenoude ambachtelijke
technieken en hedendaags design,
een hernieuwde waardering ontstaat
voor ambachtelijke technieken.
Nieuw is dit fenomeen zeker niet,
De grote bewegingen op het gebied
van de beeldende kunsten, muziek
en podiumkusten en architectuur
uit de eerste decennia van de
twintigste eeuw, tonen eveneens
hoe het spanningsveld tussen kunst,
toegepaste kunsten en kunstnijverheid
tot een indrukwekkende symbiose
kan leiden.
De honderden objecten in de
tentoonstelling in Museum Boijmans
van Beuningen zijn niet chronologisch
opgesteld, maar zijn gegroepeerd
rondom zeven populaire clichés over
het begrip ambacht: het eerlijke,
het unieke, het virtuoze, het
kunstzinnige, het traditionele, het
professionele en het amateuristische
ambacht. De gekozen objecten tonen
dat de clichés vaak een kern van
waarheid kunnen hebben, maar dat
ze evengoed argumenten voor het
tegendeel kunnen zijn. Niet alle
ambacht is 'eerlijk' en evengoed als
imperfectie lang niet altijd kenmerk
is van het handgemaakte product.
Ronduit inspirerend is de wijze
waarop de tentoonstelling het begrip
'ambacht' vanuit het historisch
perspectief in de actualiteit plaatst,
zoiets als Nelleke van der Krogts
'Tussen Kunst en Kitsch', maar dan
met weglating van de kitsch om de
kunst des te meer reliëf te geven.
Naast de tentoonstelling organiseert
Museum Boijmans Van Beuningen tal
van activiteiten.
Onderdeel van 'Hand Made: lang leve