Achtergrond Herplaatsing Musis 18 graan op de velden, bloemen en een overvloedige oogst, gemengd zijn met dierenriemtekens aan de bovenrand van de ramen. Het Tweede Vaticaans Concilie dat paus Johannes XXIII in 1962 opende, streefde naar openheid naar de gehele wereld toe. Dit diende een kenmerk te worden van een gemoderniseerde katholieke kerk en werd uitgedrukt door de gebiedende beeldspraak om 'de ramen van de Kerk open te zetten voor de frisse lucht van buiten'. De uitkomsten van het Tweede Vaticaans Concilie zijn sterk beïnvloed door de Nieuwe Theologie. Veel vertegenwoordigers van deze theologische beweging waren tijdens het concilie aanwezig als adviseurs van verscheidene bisschoppenconferenties. De 'nieuwe theologen' maakten zich sterk voor herbronning. Zij vonden dat de Kerk in haar liturgie, catechese en diaconie zich meer moest baseren op de inhoud van de bijbel. Zo zou de Kerk dichter bij haar oorsprong komen, waardoor de geloofwaardigheid van haar getuigenis zou moeten groeien. Het Tweede Vaticaans Concilie was voor het hele kerkelijke leven van de katholieke gemeenschap als geheel een historische gebeurtenis. Het concilie trachtte een punt te zetten achter een periode van verstarring om de weg te openen voor een vernieuwde en levende liturgie die zo ernaar streeft om de actieve deelname van de lekengelovigen mogelijk te maken. In dit opzicht sluiten de opvattingen zoals Jan Willemen ze in de ramen van de St. Martinuskerk heeft vorm gegeven, volledig aan bij de boodschap van Johannes XXIII. Hierin zijn ze kunsthistorisch zeker van betekenis. De beweging die werd ingezet met Vaticanum II, is in het licht van de kerkhistorie slechts een moment. Er zijn in Nederland dan ook maar weinig kunstuitingen die de brug naar de wereld zo overtuigd en rijk weten te slaan. Vanzelfsprekend gaat het erg ver om een parallel te trekken tussen de glas-in-lood vensters van Jan Willemen en de Argentijnse Misa Criolla (1964) die op muzikaal gebied nieuwe vensters opende voor de volkstaal, en volksmuziek binnen de liturgie. Maar feit is wel dat ze hun wortels vonden in hetzelfde gedachtegoed. Geattendeerd op de bijzondere betekenis van de ramen vatte de Stichting Beukenhof bij de aangekondigde sloop van de Martinuskerk het plan op, om deze bijzondere ramen te behouden en te zijner tijd (en wanneer mogelijk) te herplaatsen op Crematorium en Begraafplaats Beukenhof. Bij het te maken ontwerp voor herplaatsing op Beukenhof denken de betrokkenen, Yarden, Stichting Beukenos en restaurateur Stef Hagemeier te zullen uitgaan van het gegeven dat de ramen oorspronkelijk boven ooghoogte één aaneengesloten wand van de kerkzaal vormden. Dit zorgde voor een van boven komende uitbundige, kleurige waterval van licht. Dit leidt ertoe om bij herplaatsing uit te gaan van twee voorwaarden: de ramen moeten hoog geplaatst worden en in hun oorspronkelijke volgorde als één grote voorstelling. De herplaatsing vraagt bovendien om een sterk

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 18