29 Musis
beeld gekozen moest worden. Het is
goed te weten dat nu de activiteiten
in de beeldentuin eindigen - de
beelden tot in lengte van jaren blijven
staan. Als zichtbaar teken van een
zich vernieuwende Westwijk en
de creatieve betrokkenheid van de
bewoners daarbij.
Met de uitgave Buiten Beeld 2006
2012 dienen de samenstellers een
meerledig doel. In de bijdragen
van deelnemende beeldende
kunstenaars en ander betrokkenen
krijgt dit project een nauwkeurige
documentatie. Deze beperkt zich niet
alleen tot plaatsing van de beelden
in de beeldentuin (en op de tijdlijn)
en de bestuurlijke achtergronden
van het project. Ook de inbreng van
de wijkbewoners ten goede en
ten kwade - krijgt een uitgebreide
behandeling. Beschreven worden ook
de deelprojecten die in de beeldentuin
hebben plaatsgevonden alsmede de
relaties met andere projecten elders
in de stad. En tenslotte dan nog
komen de deelnemende kunstenaars
uitgebreid aan bod met hun
beschouwingen, toelichting op het
kunstwerk en de gedachtevorming
over wat een beeldentuin kan en
moet zijn in zo'n uitgesproken
arbeiderswijk.
Slechts één element krijgt veel minder
aandacht, namelijk de perceptie van
waaruit de Westwijk indertijd is
gebouwd, het 'verval' van de wijk
en de rol die de cultuurprojecten van
2001 in de beoogde revitalisering- en
renoveringsprocessen hebben vervuld
en wat hiervan als blijvend resultaat
mag worden beschouwd. Juist in deze
tijd, waarin de kunst allerwege het
vuur aan de schenen wordt gelegd,
biedt het project 'Until we meet again'
alle mogelijkheid tot evaluatie en
tot het bepalen hoe groot (of klein)
de invloed van cultuurinjecties op
stedelijke ontwikkeling kan zijn.
Dit neemt echter weer niet weg
dat Buiten Beeld 2006-2012 een
compleet en smakelijk verslag is
dat kunstenaars, initiatiefnemers
en bewoners alle eer geeft die hun
toekomt. De fotografie, tenslotte, is
zoals men van Eric van Straaten als
fotograaf en bevlogen beeldentuinier
verwachten mag.
project van de kunstenaar Rolf Engelen, april 2008