Bouwwoede Je ziet na de bouw van de Delftse poort hier steeds vaker halfronde bovenlichten, 'gebosseerd' muurwerk en zware sluitstenen. Aan het werk sindsdien kun je herkennen wat zij van Pieter de Swart geleerd hadden want de Delftse poort werd een stijlikoon.' De Swart was kennelijk de Rem Koolhaas van de achttiende eeuw. stadhouder Willem V. Hij had in Frankrijk mogen studeren en daar kennis gemaakt met de Franse architectuurtheorie, zoals bekend uit de architectuur van koninklijke paleizen zoals Versailles. Die kennis bracht hij mee naar Nederland. 'De ontwerpen van De Swart maakten indruk en ook de imposante Delftse Poort werd onderwerp van gesprek. De architectuurstijl was vernieuwend in het Rotterdamse en sloot direct goed aan bij de sobere en doelmatige bouwstijl die in de havenstad werd gewaardeerd. De aannemers raakten goed bekend met de vormentaal, want zij werkten tot in de details naar tekeningen en modellen van De Swart. Dergelijke tekeningen en modellen werden nagemaakt of bleven na voltooiing bij steenhouwers, metselaars en timmerlieden achter. De vormen zie je dan ook al snel terug in woonhuisarchitectuur. In de achttiende eeuw krijgen in de woonhuizen met name de deurpartijen de aandacht in de architectuur. Je ziet na de bouw van de Delftse poort hier steeds vaker halfronde bovenlichten, 'gebosseerd' muurwerk en zware sluitstenen. Aan het werk sindsdien kun je herkennen wat zij van Pieter de Swart geleerd hadden, want de Delftse poort werd een stijlikoon.' De Swart was kennelijk de Rem Koolhaas van de achttiende eeuw. Tijdens zijn studie kunstgeschiedenis ontwikkelde Geert Medema zich tot architectuurhistoricus. Zijn proefschrift gaat over het stedelijke bouwbeleid in de provincie Holland in de achttiende eeuw. Mede daarom is hij ook in Schiedam gaan werken. Schiedam kende vooral in het laatste kwart van de achttiende eeuw een grote bouwwoede. Terwijl overal in de Republiek de economie stagneerde, konden hier dankzij de jeneverwinsten een groot aantal openbare en particuliere gebouwen worden neergezet. De opdrachtgevers waren uit op het neusje van de zalm. Zij bewonderden het classicisme zoals Pieter de Swart 19 Musis toepaste. Zij maakten dan ook goed gebruik van de Italiaans/ Rotterdamse architect Giovanni Giudici, die - met zijn eigen inkleuring - tot een nieuwe lichting bouwers behoorde. Giudici was in deze streken een uitzonderlijk talent. Op zijn beurt had hij, net als De Swart, direct invloed op de architectuur van andere bouwprojecten: zijn modellen werden ook door de uitvoerende aannemers overgenomen. Het is daarom soms lastig om alleen op basis van stijl een ontwerp toe te schrijven aan Giudici. Bij zijn wandelingen door de stad ziet Geert Medema diverse variaties op de succesvolle ontwerpen van Giudici en De Swart. Hij is zeer onder de indruk van de hoge kwaliteit van het snijwerk en de rijkdom in detaillering. Dergelijke kwaliteit beperkt zich in steden van

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 19