Plaffon voor de heer Elias tot Schiedam Musis 34 onder de naam Wijnimportmaatschappij A. Hoogendijk Jzn. verzelfstandigd, maar steeds met een Hoogendijk als directeur-eigenaar. De distilleerderij, de bodega's en het hoenderpark De Nijverheid (voor de eieren van de advocaat) functioneerden eveneens onder de familieparaplu. Aan de Willem Beukelszoonstraat stond de likeurstokerij, annex vruchtensapfabriek, op loopafstand van de gebouwen van de drankenhandel. Hier vond de fabricage van de crème de mirabelles en cacao, de apricot-brandy, de half-om-half (mix van triple-sec en een maagbitter), de oranje Curasao, de bessenjenever en nog vele anders soorten plaats. Of de jenever en brandewijn, ingrediënten bij de meeste likeuren, zelf gestookt werd, is twijfelachtig. De bewaard gebleven kasboeken bevatten vermeldingen van de inkoop van deze en andere dranken, waaronder moutwijn en spiritus. De kleine flesjes waren bedoeld voor potentiële afnemers, die zo de gelegenheid kregen de diverse smaken te proeven. Hiertoe werden de flesjes voorzien van een kurk en een goed sluitende capsule van rode lak. De vorm van de flesjes was gelijk aan die van de werkelijke flessen. Deze maakten samen met het etiket onderdeel uit van de marketingstrategie: de likeuren in een karafvormige fles en met een aansprekend etiket en de jenevers in de vertrouwde rechte fles. Later werden de monsterflesjes meer en meer representatiegeschenkjes voor de bestaande klandizie en weer later echte verzamelobjecten. Het aardige is dat op die manier flesjes met inhoud bewaard zijn gebleven, die nu en in de toekomst onderzoekers de gelegenheid bieden smaak en samenstelling in kaart te brengen. De merknaam De Baviaan is een opvallende, net als het beeldmerk: een (circus)aap met hoge hoed, sjerp en wandelstok en zeker geen echte baviaan. Een ontwerp met humor, dat door de doelgroep vast wel gewaardeerd werd. Monsterflesjes van De Baviaan, te dateren tussen 1880 en 1925, zijn zeldzaam maar nog zeldzamer zijn de echte flessen en (jenever-) kruiken. Slechts enkele stuks zijn bewaard gebleven. Over de monsterflesjes van Hoogendijk later meer. Het is niet de minste plaats voor een kunstwerk: het Metropolitan Museum of Art in New York. Een bijzonder stuk Schiedams erfgoed belandde daar in 1969 als schenking uit de collectie van de bekende architectuur- en kunsthistoricus Richard Krautheimer. Het werk is van de hand van een bekend kunstenaar, Jacob de Wit (1695-1754). Hij geniet grote bekendheid door zijn fabuleuze interieurschilderingen. Vaak in grijstinten, grisaille in kunsthistorische termen, en naar hem ook wel 'witjes' genoemd. Hij maakte er naam mee en zijn werken hangen nu wereldwijd in de grote musea. Het 'Met' bezit verschillende werken van De Wit, waaronder enkele voorstudies van wand- en plafondschilderingen. Meestal moetje maar gissen waar het uiteindelijke resultaat heeft gehangen, maar bij de hier behandelde gewassen pentekening lijdt dat geen twijfel. Op de achterzijde staat dat namelijk in oud handschrift netjes, mogelijk in De Wits eigen handschrift, vermeld: 'plaffon voor de heer Elias tot Schiedam 1737 geschildert'. En daarmee zijn we niet alleen in Schiedam terug, maar ook bij de buitenplaats Rustenburg, waarover een eerdere 'museumvondst' berichtte. Graag zouden we de plafondschildering, die zich ongetwijfeld in de koepelkamer van Elias' buiten bevond, bekijken, maar dat is helaas niet meer mogelijk. Hoewel de Plantage met Tuinlaan en Lange Nieuwstraat nog steeds een statige uitstraling heeft, ging veel van de oorspronkelijke allure in de loop der tijd verloren. Dat begon al in 1811 toen de buitenplaats werd gesloopt. Nederland bevond zich in een diepe economische crisis waar de huidige bij verbleekt. Ook de elite voelde dit stevig in de portemonnee met als gevolg dat alom werd bezuinigd. Het onderhoud van tweede (of derde) huizen was kostbaar en het aanhouden van een buitenverblijf was luxe en geen noodzakelijkheid. Ze waren in die periode vrijwel onverkoopbaar met als gevolg dat ze bij bosjes sneuvelden. Tientallen, zo niet honderden pareltjes zijn er in een tijdsbestek van 25 jaar gesneuveld. We mogen hopen dat de plafondschildering van Rustenburg bij die gelegenheid is uitgenomen en nog eens ergens opduikt. De tekening toont een vrij standaard ontwerp waarbij de dieptewerking centraal stond. De voorstelling met wolken en naar het middelpunt kleiner wordende personages wekte de indruk datje onder de open hemel stond. Vaak waren het klassieke goden of Bijbelse figuren die werden verbeeld. Altijd met een diepere betekenis of met zinnebeeldige verwijzing. Op de tekening zien we musicerende personen, waaronder mogelijk Aurora die naar de dageraad reikt. Verder lijkt vrij centraal Mercurius, god van onder andere de handel, op een wolk te zitten. Althans, deze manspersoon heeft een staf in de hand, het bekende attribuut van deze god. Opdrachtgever was Nicolaas Elias, stammend uit het bekende Amsterdamse regentengeslacht, getrouwd met de Schiedamse Hillegonde Bosschaert. Hij had in zijn vaderstad ongetwijfeld kennisgemaakt met Jacob de Wit en hem mee getroond naar zijn nieuwe woonplaats. Uit het opschrift op de achterzijde van de tekening is de oplevering van de buitenplaats af te leiden: 1737, een jaartal dat we nog niet eerder kenden. De Wit voorzag niet alleen het plafond van een schildering. Volgens een vermelding uit 1760 weten we dat ook een schouwstuk door hem werd afgeleverd. De buitenplaats werd na het overlijden van Diederik Christiaan Pielat, die deze uit de nalatenschap van Elias had gekocht, door middel van een openbare veiling te koop gezet en de advertentie in de Amsterdamse Courant van 26 december van dat jaar vermeldt: 'verscheide schoone beneden en boven Kamers en Vertrekken [met een] schoorsteenstuk geschilderd door den vermaarden Konstschilder Jacob de Wit'. Of er onvoldoende belangstellenden waren, weten we niet, maar Rustenburg bleef in de familie. Dochter Wilhelmina Carolina en haar man Leonardus den Beer woonden er eind 18e eeuw nog steeds. foto's: ©The Metropolitan Museum of Art (New York)

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 34