illlPP
M
met z'n rijke gebruik van natuursteen
en zwaar aangezette decoratieve
elementen, zoals zuilen, arcades en
rondbogen. Voorbeelden hiervan
op de schaal van de (welgestelde)
burgerwoning zijn zeldzaam.
Vlaardingen kent er meerdere, zowel
in villabouw aan de Schiedamse weg
als in een dubbele 'rijtjeswoning'
aan de Hofsingel met maar liefst drie
uiterst zorgvuldig vormgegeven
dakkapellen naar Vlaams model, twee
afsluitende trapgevels en schitterend
uitgevoerde moeiteven in driekleurig
metselwerk.
Kenmerk van de neo-renaissance is
de (overdreven) waardering voor
het Nederland van de zestiende en
zeventiende eeuw, de bloedstrijd der
vaderen, de verovering van de zee en
—vooral voor Vlaardingen - vooral de
wijze waarop 'Dordrecht Rome in het
aangezigt sloeg'
'Iedere eeuw heeft haar eigen
karakter', was een veel gehoorde
de wijk, het vastleggen van
karakteristieken en - op microniveau
- het documenteren van gevels,
ensembles en panden. Dit laatste
zou het werk kunnen zijn van al die
huidige bewoners die- trots op hun
pand misschien niet alleen verhalen
en anekdotes van vroegere bewoners
kennen, maar ook verborgen details
kunnen aanwijzen en de waarde en
betekenis van hun woning kunnen
duiden in samenhang met de
Neo-renaissance aan de Arnold
Hoogvlietstraat
geschiedenis van de hele wijk. Want,
dat er over de Oostwijk heel wat
méér te vertellen valt dan de officiële
geschiedschrijving te vertellen
heeft, spreekt in bijvoorbeeld de
Arnold Hoogvlietstraat, de Hofsingel,
de Hogelaan, Schiedamseweg,
Emmastraat en Callenburgstraat uit
elke gevel.
Veel gevels in de Oostwijk ademen,
hoe bescheiden van afmetingen
misschien ook, de sfeer van de
neo-renaissance. Een merkwaardig
gegeven, dat niet helemaal valt te
verklaren uit het oer-nederlandse
kopiïsme. Want het is ook een neo-
renaissance dat is gemengd met met
Zuid-Engelse, Franse en Bretonse
invloeden.
De neo-renaissance was een
internationaal verspreide bouwstijl
die vooral in het laatste kwart
van de negentiende eeuw zeer
populair was. In deze architectuur,
waarvan onder andere het
Rijksmuseum in Amsterdam en het
Academiegebouw in Groningen
sprekende voorbeelden zijn n werd
teruggegrepen op motieven uit de
renaissancebouwkunst. Daartoe
behoren onder andere de trapgevels,
speklagen, de kenmerkende
horizontale lijnen die de gevel in
'vlakken' verdelen, blokken en
kruiskozijnen. Ook werd met graagte
gekeken naar de Franse renaissance
Musis 6