De samenwerking met het Stedelijk Museum wil, ondanks de goede verstandhouding, maar niet echt lukken. Een hindernis daarin is het gegeven dat het Stedelijk Museum geen expertise heeft op het gebied van de lokale geschiedenis en het Jenevermuseum geen enkele kennis van de geschiedenis van het Nederlands gedistilleerd. En hoe zou je dan tot tentoonstellingen moeten komen ««am» Vlnr. King of drinks, tentoonstelling 2007, Accijns- opname jeneverproductie. Anti-drankaffiche uit tentoonstelling Ach vader niet meer', Jenevermanifestatie 2011 niet nodig had. Tienduizenden bezoekers verschaften het museum voldoende middelen van bestaan. Zelfs de gemeentelijke subsidies zouden niet nodig zijn als men hem z'n gang maar liet gaan. En zulks gebeurde, zonder hem een strobreed in de weg te leggen liet het bestuur de directeur vertrekken. Nu letterlijk een puinhoop achterlatend van wat eens zulke mooie doelstellingen waren in zo'n aardig museum dat zo goed bij het karakter en de geschiedenis van Schiedam past. En hoe nu verder? De branche laat het financieel afweten, de gemeente heeft - met pijn, dat wel - de kraan tot het uiterste minimum teruggedraaid, de huisvestingskosten (het museum is tevens eigenaar van het pand) vormen een loden last en op een enkeling na zit geen slijter te wachten op de jenever van het museum. De huidige directeur Alwine van Winsen sprak in 2011 nog de hoop uit dat zij met leuke initiatieven de loop in het museum hoopte terug te brengen. Leuke initiatieven vragen echter geld en veel belangrijker de enthousiaste medewerking op een zo breed mogelijk gebied. De samenwerking met het Stedelijk Museum wil, ondanks de goede verstandhouding, maar niet echt lukken. Een hindernis daarin is het gegeven dat het Stedelijk Museum geen expertise heeft op het gebied van de lokale geschiedenis en het Jenevermuseum geen enkele kennis van de geschiedenis van het Nederlands gedistilleerd. En hoe zou je dan tot tentoonstellingen moeten komen? Onderwerpen zijn er natuurlijk genoeg. Om er maar even een paar te noemen: In dit Ruslandjaar zou het bijvoorbeeld aardig zijn om te vertellen hoe Nolet Distillery op dat moment nog Distilleerderij en likeurstokerij J.A.J. Nolet - het recht verkregen heeft om het familiewapen van de Romanows, de Dubbele Adelaar officieel te mogen voeren. Of hoe precies honderd jaar geleden de plaatsing van de Owen Flesschenmachine in Schiedam het aanzien van de glasblazerij in Nederland volledig zou veranderen. Of hoe precies twee eeuwen geleden de Hasseltse en Hollandse moutwijnbranderij aan het Koninklijk hof in Brussel probeerden orde in de wetgevende chaos te scheppen. Aardig is natuurlijk ook de ontstaansgeschiedenis te vertellen van Coca Cola waarin Schiedam een even merkwaardige als onmiskenbare rol heeft vervuld. Of —samen met het Maritiem Museum en aan de hand van de schitterende decorontwerpen van de in Schiedam afgebouwde Statendam (1922) - een beeld te geven van de saloncultuur aan boord van de grote oceaanstomers. Verhalen zijn er genoeg, anekdotes ook en zeker valt vanuit de collecties van zowel Stedelijk Museum als Gemeentearchief voldoende te putten om in ieder geval vanuit dat perspectief het museum in beweging te zetten. Anders dreigt het gevaar dat het Jenevermuseum een in zichzelf gekeerd clubje van al dan niet stokende en zingende sympathisanten wordt en gedoemd om inderdaad met de oude mannetjes te onder te gaan. 9 JRANK- AUTOMAAT DÓbRUfeff KHttMN

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 29