foto: Particuliere collectie. 31 Musis Vlaardingen typisch voorbeeld van een snel groeiende stad, waar het oude beroep, de oude inslag en het oude karakter wijken moeten voor de heftige stuwing, die de industrialisatie teweeg brengt in het wezen van de stad en van de burgerij.' Zie hier de motivatie voor het thema dat het gemeentebestuur koos voor een grootse schilderwedstrijd: de 'Paletmanifestatie 1954 Vlaardingen'. De dames en heren kunstenaars werd gevraagd een schilderij, aquarel of tekening in te dienen dat in het teken stond van 'Vlaardingen zoals het was; zoals het is; zoals het werkt.' Een fraaie uitnodiging werd aan een keur van Nederlandse kunstenaars gezonden, die kans maakten op het toen niet onaanzienlijke prijzengeld van vierduizend gulden, verdeeld over de aankoop van de eerste prijs en een aantal andere werken, alsmede materiaalprijzen voor andere deelnemers. Drie vooraanstaande heren uit de kunstwereld werden als jurylid aangezocht, die ook Zaal Harmonie met de werken zouden inrichten. Vlaardingen lag gedeeltelijk overhoop en nog veel meer afbraak en nieuwbouw zou volgen. In de ambitie een aantrekkelijke moderne stad te worden, kregen de kunsten daarbij op enig moment ook aandacht. Niet alleen wilden de stadsbestuurders weten hoe kunstenaars van (vooral) buiten tegen de groeistad aankeken, ook ging er iets stichtelijks van de manifestatie uit. De kennis en belangstelling van de eigen bevolking voor de beeldende kunst moest gewekt worden. Een fraai streven dat niet door iedereen begrepen en gewaardeerd werd. De lokale kunstenaars, waaronder die van de 'Vlaardingse Kunstkring', kregen aanvankelijk geen uitnodiging en dat impliciete kwaliteitskeurmerk zat hen natuurlijk niet lekker. Verder hadden verschillende kunstenaars moeite met de opdracht, die een voorkeur leek uit te spreken voor een conceptuele invalshoek. Op die reuring zat het gemeentebestuur, onervaren met de kunsten, niet te wachten en het gaf meteen toe. De Vlaardingers mochten meedoen en het onderwerp werd genuanceerd tot het hebben van 'enige betrekking met de stad. Het leverde een breed scala aan inzendingen op, van figuratief werk dat sterk de werkelijkheid weerspiegelde, tot vrij abstract en als we de recensies mogen geloven zelfs surrealistisch werk. Bekende kunstenaars namen deel, zoals Wim Motz, Jan van Heel, Raymond Kimpe, Paul Citroen, Otto de Kat en Wim Oepts, om er maar een paar te noemen. Winnaar van de eerste prijs werd de Haagse kunstenaar Huub Hierck (1917-1978), voor zijn schilderij, getiteld 'Nieuwbouw'. Naar verluidt stond de bouw van het Deltahotel model voor zijn zorgvuldig gecomponeerde werk. Een onderwerp dat goed aansloot bij de intenties van de wedstrijd door de verbeelding van de stad in steigers: het icoon van de wederopbouw in Vlaardingen, dat het hotel meteen in 1955 al was. Een fraai lijnenspel dat de architectonische intenties en de tijdgeest treffend vereeuwigde. Hopelijk belandt het schilderij nog eens in de collectie van het nieuwe Museum Vlaardingen, nadat het eerder enige jaren geleden door de gemeente achteloos is 'ontzameld'. Een museum en een aansprekende kunstverzameling had Vlaardingen in 1954 niet. Het lijkt er op dat met de Paletmanifestatie getracht werd dit tekort enigszins teniet te doen. Bij een stad in aanwas, die zich voor liet staan op zijn vooruitstrevende planologie, moderne industrie en goed leefklimaat, mocht de kunst immers niet ontbreken. De stap naar een stevige visie op de kunst, met een ruimhartig aankoopbudget en een ten opzichte van andere stedelijke collecties onderscheidende focus, werd met de Paletmanifestatie niet gezet. De kritiek waarmee het evenement was omringd, zal parten gespeeld hebben en veel verder dan niet onverdienstelijke tentoonstellingen in de Visbank en Weeshuis heeft Vlaardingen het in die jaren niet gebracht. Particulier initiatief, zoals door de Vrije Academie, het Muziekmuseum van Ton Stolk en een enkele galerie, vulde het gat later enigszins op.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2013 | | pagina 31