Een koude week halverwege december is
geen aantrekkelijk moment om een breed
publiek te bereiken. Meer dan een heden
daagse lampionoptocht zit er feitelijk dan
ook niet in. Dat is zonde. Want Winterlicht
zou zoveel meer kunnen zijn.
m«i-.is 9
zowel wat de totale opzet van het project betrof als in de keuze
van onderdelen en kunstenaars. Er was veel van hetzelfde en
ook de kwaliteiten van de manifestatie van dit jaar en die van
2011 ontliepen elkaar niet. Voordeel van lichtkunst is dat de ob
jecten in een donkere omgeving onmiddellijk de volle aandacht
trekken. Het nadeel echter dat je heel wat uit de kast moet
halen om de toeschouwer met iets nieuws te overrompelen.
In drie gevallen lukte dit. Twee jaar geleden schreef Wim
Henkes dat Winterlicht in beginsel zou kunnen uitgroeien tot
een cultureel project van betekenis. Mits de organisatoren zich
realiseren dat een dergelijk evenement het van de verrassing
moet hebben. Daaraan schort het echter. Natuurlijk waren er in
Winterlicht 2013 projecten genoeg die tot de verbeelding spra
ken. Tot één van de drie tot de verbeelding sprekende onder
delen behoorde het door Bart Peters zorgvuldig uitgelichte
Marleen Brusse
Foto's: Jan van der Ploeg
Anders dan in voorgaande edities was het evenement dit maal
binnen een thema geplaatst: 'Vol energie', als afgeleide van
het stadsthema 'Duurzaamheid', dat weer een afgeleide is
van het grotere 'Windkracht 13', een poging Schiedam
verder leven in te blazen. Nieuw was ook dat de opening
van het evenement vergezeld ging van een optocht van
kinderen met zelfgemaakte, lichtgevende objecten als
een moderne ballonoptocht en de aankondiging van
een burgerparticipatie, later in het weekeinde. De or
ganisatie bewijst de cultuur hiermee geen dienst.
Want wat zijn het maatschappelijk etiket 'duur
zaamheid', een kinderoptocht en burgerparticipatie meer dan
strijkages naar de subsidieverstrekkende overheid? 'Licht'
heeft met 'duurzaamheid' niets te maken tenzij de zon wordt
bedoeld of aan het publiek duidelijk wordt gemaakt hoe kun
stenaars met scan- en ledtechnieken een nieuwe verbeel
dingswereld scheppen. Terwijl zo'n kinderoptocht - hoe goed
bedoeld ook - de lichtkunst tot een artistiek decor degradeert
van de optocht van de kinderschaar en de meegekomen ver
rukte ouders.
Winterlicht werd voor de tweede maal geregisseerd door Aris
de Bakker. Met zijn keuze voor kunstenaars en performances
volgde hij het pad dat hij ook in 2011 bewandelde. Dat behoeft
geen beletsel te zijn wanneer de kwaliteit hoog genoeg is. De
verrassing ten opzichte van de vorige editie bleef echter uit,