De afgezaagde takken hebben binnen het ontwerp zowel beeldend als inhoudelijk een plek gekregen. Bij een rondgang door de wijk zullen we ze tegen gaan komen op de kopse gevels van de huizenblokken. Verhaal en ontwerp van de knotwilg wijk. De klei- en veengrond waarop de huizen staan, is gevoe lig voor zettingen. Dit maakt de huidige ophoging noodzakelijk. Dit project zal enkele jaren in beslag nemen en waarschijnlijk voltooid zijn in het voorjaar van 2015. Tijdens een bestuursver gadering van de Bewonersvereniging Kethel-Oost, in het najaar van 2012, wordt besloten dat deze herinrichting een goede ge legenheid is om een lang gekoesterde wens te realiseren, een kunstwerk in de wijk, een echt wijkbeeld. De bewoners van Kethel-Oost vormen een hechte gemeen schap waarin veel gezamenlijke activiteiten worden georgani seerd of spontaan ontstaan. De gedachten gaan dan ook uit naar een kunstwerk dat deze saamhorigheid vorm geeft. Cul tuurscout Carolien Ruigrok-Nieuwland van Stichting Mooiwerk is vanaf het begin bij het proces betrokken en zij adviseert de bewonersvereniging te rade te gaan bij de gemeentelijke ad viescommissie beeldende kunst. Deze commissie, aangestoken door het enthousiasme van de bewoners, toont zich bereidwil lig en verleent subsidie. Een in het leven geroepen werkgroep Kunst in de Wijk voert overleg met de gemeente, zorgt voor draagvlak in de wijk en is verantwoordelijk voor de fondsenwer ving. In de loop van 2013 zijn door de bewoners verschillende activiteiten georganiseerd als een running dinner, een carport- verkoop en een lezing. Ook worden er ansichtkaarten gedrukt met daarop een impressie van het beeld op de beoogde locatie. De gemeente laat de werkgroep zelf een kunstenaar kiezen. Een geschikte kandidaat wordt snel gevonden. Sjef Henderickx kent als bewoner van het eerste uur de wijk goed. Bovendien heeft hij ervaring met het ontwerpen van een beeld voor een be paalde plek waarbij de geschiedenis en de geest van die plek, de genius locis, een directe inspiratiebron vormden. In 2010 re aliseerde hij het beeld 't Lam in de Grote Kerk van Schiedam, dat werd geassembleerd uit brokstukken van gotische altaren die bij de Beeldenstorm zijn vernietigd. De plek leverde hier niet alleen het materiaal voor het beeld, maar ook de vorm en de betekenis. Ook in zijn ontwerp voor de Knotwilg komt de vorm direct voort uit de geschiedenis van de plek en de inhoud en functie die het beeld als wijkbeeld moet hebben. Al in het eerste gesprek dat de voorzitter van de vereniging, Atze Veenstra, met Sjef Henderickx voert, valt het woord knotwilg. Sjef Henderickx heeft zich voor zijn beeld laten inspireren door het oude landschap rond Kethel, dat hij nog kent uit zijn jeugd, de polders van Midden Delfland. Straatnamen als Weide, Hooi land, Oever en Rietkraag verwijzen direct naar dit oorspronke lijke landschap. De wortels die de wijk in het oude landschap heeft, brengen hem op het idee van de oer-Hollandse knotwilg. De knotwilg krijgt zijn karakteristieke vorm door het knotten, waarbij alle takken tot de stomp worden afgezaagd, zodat de boom in het voorjaar nieuwe vormt. Geknotte bomen kunnen heel oud worden en vormen beeldbepalende elementen in het landschap. De afgezaagde oude takken vormen de knot waarin de littekens van jaren de geschiedenis van de boom laten zien. Dit knotten was eeuwenlang niet alleen noodzakelijk voor het behoud van de boom - wanneer de pruik te zwaar wordt kan de stam splijten het leverde de boeren ook het nodige hout voor bijvoorbeeld bezemstelen, klompen en de haard. Het beeld 'De Knotwilg' toont het hele proces. De knoestige bovenkant laat zien dat de boom al vaker geknot is. Er zit nog één tak aan. Zeven andere takken zijn afgezaagd, de littekens zijn duidelijk zichtbaar. Deze afgezaagde takken hebben binnen het ontwerp zowel beeldend als inhoudelijk een plek gekregen. Bij een rondgang door de wijk zullen we ze tegen gaan ko men op de kopse gevels van de huizenblokken. Op deze manier 11

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2014 | | pagina 11