Bon Abonnement Musis
§<~J
I
I
35,00 per jaar)
- 1
musis
de abstracte tijdloze stenen sculpturen van
Coby Korpershoek (1938). Sommige in een
zachte steen, zoals speksteen, maar de mees
te zijn gemaakt van hardsteen, zoals albast en
serpentijn. 'Daar werk ik het liefst in. Hoe har
der de steen, hoe meer je een strijd moet voe
ren om de vorm er uit te krijgen. Dat is de uit
daging. Elke steen is een avontuur, van tevo
ren weetje niet welke vorm en welke kleur
het beeld krijgt', vertelt Coby Korpershoek.
Serpentijn komt uit Zimbabwe. In de zomer
geven beeldhouwers uit Zimbabwe work
shops op Landgoed Quadenoord in Renkum
om in de harde steen te leren werken. Zij be
heersen de goede techniek, maar werken
meer traditioneel en verbeelden mannen- en
vrouwenfiguren. Korpershoek is meerdere ke
ren in Renkum geweest en heeft er veel ge
leerd. Zelf geeft ze de voorkeur aan abstracte
vormen, een combinatie en afwisseling van
ronde en hoekige vormen. 'De kleur zie je pas
na het polijsten en met de afwisseling van ruw
en gepolijst oppervlak heb je dan ook een af
wisseling in kleuren'.
Korpershoek vindt dat de werken geen titel
nodig hebben, 'daarmee stuur je de kijker in
een bepaalde richting'. Toch hebben de wer
ken titels, 'dat is wel zo praktisch'. Maar het
gaat al het praktische voorbij als je leest dat
de werken prachtige namen hebben als De
Zwaan, Op weg, Het ontstaan, Droombeeld,
Fantasie, Luchtig en Speels. En dat in combi
natie net de zware, harde steen.
Het verbindende stuk van de tentoonstelling
is Torso. De enige figuratieve sculptuur, we
derom van serpentijn. Van een vrouwentorso,
een motief dat sinds mensenheugenis kun
stenaars inspireert, van zwaar steen tot vluch
tige droombeelden.
Na deze tentoonstelling (tot 11 april) komt
er nog één in de reeks, met schilderijen en
beelden van Cees Eykelenboom en Fijkje
Fontijne (12-26 april). En dan, eind april, is het
voorbij. 'Nee, geen derde editie', zegt Look J.
Boden. 'Het was fantastisch, een groot suc
ces, maar we willen niet meer het tijdelijke'. Ze
hebben laten zien wat er mogelijk is en een
platform voor professionele kunstenaars zou
er eigenlijk structureel moeten zijn. Daar zou
den ze zich met hart en ziel voor inzetten.
Vlaardingen zal niet snel de culturele hoofd
stad van Europa worden, maar er zijn goede
Vlaardingse kunstenaars en er is publiek voor.
En het winkelpand is verhuurd.
Coby Korpershoek
met Torso in de
Pop Up Galerie
Ondergetekende abonneert zich tot wederopzegging
op het tijdschrift Musis:
musis
Handtekening:
(sturen naar Musis, p/a Broersvest 75-77, 3111 ED Schiedam)
Dhr./Mevr.:
Adres:
Postcode: en plaats:
Telefoonnummer:
Datum:
Natuurlijk kunt u zich ook per mail opgeven.
Stuur een mailtje met bovengenoemde gegevens naar redactie@musis.info
17