Zeer waarschijnlijk was de koop van de buitenplaats in 1763 de reden dit aandenken te laten maken. r;i"Vis Een langgerekt herenhuis met trapgevel, voorzien van een royale entree met twee bouwlagen en daarvoor een goed verzorgde bomenrij. Rechts een middeleeuwse woontoren met tentdak en vier spitse hoektorentjes. Rechts van de toren ligt een theekoepel. Het kan een detail uit een advertentie van een glossy makelaarsbrochure zijn voor de verkoop van een zeer luxe woning met bijbehoren de onroerende zaken. Het gaat hier echter om een miniatuurvoorstelling van de buitenplaats Holy op een achttiende-eeuws gelegenheidsglas. Dit bijzondere glas zal na meer dan anderhalve eeuw afwezigheid terugkeren naar Vlaardingen. Museum Vlaardingen mag zich dankzij bemiddeling van de Vlaardingse stadsarchivaris Harm Jan Luth de nieuwe trotse eigenaar noemen. Op het 20 centi meter hoge wijnglas zijn de buitenplaats Holy en de wapens van Nicolaas Daniel de Hoest, heer van Holy van 1763 tot en met 1801 en zijn echtgenote Johanna van der Kade gegraveerd. Op de rand onder de opening is de tekst Het welvaren van Holy te lezen. Het echtpaar J. Voogd en E. Voogd-Oldeman, schenkers van het glas. e naam Holy wordt vooral geassocieerd met de in 1963 aangelegde en sinds die tijd uitge breide Vlaardingse woonwijk. De naam Holy is afgeleid van Hoylede of Hoge Lede; een hoog gelegen plaats aan een watering. Hier in de Holier- hoekse polder ontwikkelde zich de ridderhofstede ge legen in de gelijknamige heerlijkheid. Het gebied was deels in leen van het Huis van Wassenaar en het Huis van Mathenesse. Een flink deel bleef over om zelf in leen uit te geven. De toren was een van de oudste bouwwerken in de heerlijkheid en da teerde uit de 14e eeuw. Op het glas is deze toren nadrukkelijk te zien. Wat is de aanleiding geweest om dit glas te bestellen en bij wie? Hoe is het de buitenplaats verder vergaan? In de 18e eeuw was het in de gegoede klasse niet ongebruikelijk om bij bijzondere gelegenheden dergelijke kostbare glazen te kopen of cadeau te geven. Het huwelijk tussen Nicolaas Daniel de Hoest en Johanna van der Kade was zeker niet de reden dit glas te bestellen, zij Auteur: Alex Poldervaart Foto's: Arie Wapenaar, Stadsarchief Vlaardingen, Museum Vlaardingen trouwden in 1754. Holy kwam pas in 1763 in hun bezit. Een an dere reden zou een huwelijksjubileum kunnen zijn geweest, bijvoorbeeld het vijfentwintigjarig jubileum in 1779. De wapens van de echtelieden staan immers prominent op het glas. Als het echter een persoonlijk jubileum zou betreffen, zou de buiten plaats er minder prominent op hebben gestaan. Het glas zou dan ook meer symbolen en verwijzingen naar de echtelijke liefde hebben gehad. Zeer waarschijnlijk was de koop van de buitenplaats in 1763 de reden dit aandenken te laten maken. Met de verkoop aan De Hoest ging Holy een nieuwe fase in en was het welvaren van Holy (voorlopig) gewaarborgd. De prachtige radgravering is van een uitstekende kwaliteit, verfijnd en geraffineerd. Hier is overduidelijk een meester aan het werk geweest. De graveur is hoogstwaarschijnlijk Jacob Sang (1720-1786), de belangrijkste radgraveur van Nederland in de 18e eeuw. Deze uit Duitsland (Erfurt) afkomstige ambachts man was zo succesvol dat hij in Amsterdam een eigen winkel opende met de naam 'in de Engelsche Glaswinkel'. Sang staat bekend om zijn gedetailleerde manier van werken. Dat komt in dit glas tot uiting in bijvoorbeeld de iepenbomen, leder blaadje is zorgvuldig aangebracht. Ook het wapen op de achterzijde van het glas is een lust voor het oog. Het glas is niet gesigneerd, maar draagt duidelijk de hand van Jacob Sang en heeft zeer sterke overeenkomsten met door hem gesigneerde glazen. De buitenplaats bevatte in werkelijkheid veel meer dan op het glas is afgebeeld. In een veilingaankondiging in de Amster- damsche Courant van 24 juli 1756 spreekt men ook over bij voorbeeld schuren, boomgaard, tuinen en beplantingen. De 17

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Musis | 2014 | | pagina 17