Houd Mij niet vast" oot Verzekering tegen Ziekte- kosten is altijd mogelijk 55 EEN NIEUW HORLOGE OF EEN SIERAAD KOOPT U BIJ DE VAKMAN identifeifslcaarfen nu ook in inlichtingen- bureaus verkrijgbaar Orgelconcerten in Rotterdam Uitsluitingen hoeven niet voor te komen Alctie Postzegelnieuws (PASEN), Op een kerkelijk feest worden nog al eens mensen zo van de straat gemtervieuwd. Men vraagt hen dan: waaraan denk je nu bij zo'n feest als het Paasfeest? Het is mogelijk dat er anno 1975 mensen zijn die zullen antwoorden: Ik zou het eCht niet weten. We leven nu eenmaal in een tijd, dat velen in Nederland zo vervreemd zijn van het evangelie, dat je echt niet meer schriikt als men een onweten- de is. Kort en goed gezegd: het Christen dom heeft uithet evangelie ver- nomen dat Jezus Ohristus' de Zoon van God, is opgestaan uit de doden Er is maar een §peciaal element, maar een ding, waardoor het Christendom verschilt van de an- dere godsdiensten, maar een ding, waardoor ook historisch het ont- staan van het Christendom ver- klaard wordt, maar een ding, waarom men christen is. En dat is: De historische opstanding van Jezus van Nazareth. Laat men die los, dan kun je van alles wezen, Jood, Griek, humanist, marxist, maar christen ben je niet. Die opstanding van een mens uit het graf is voor velen geen haal- bare kaart meer om te geloven. Zij die dat zeggen, doen dat onder de indruk van de natuurweten- schap. In een gesloten natuurwer- kelijkheid is de opstanding inder- daad een onmogelijkheid. Maar wie het evangelie leest, ontdekt bij het open graf, dat we hier staan bij de grens van de schep- ping. Daarom zijn de Paasverhalen wel eens wat vaag. Zij moeten im- mers het gindse, het eeuwige be- sahrijven met de termen van hier. Het gindse is echter anders en het andere ginde; alleen de wooar- den zijn van hier. Daarom dat wonderlijke dat men Hem niet herkent. De wetenschap noemt Hem „tuinman". Maria dacht na de opstanding, dat het de hofenier was. Alleen het geloof noemt Hem „Meester". Hij is geen geest, maar echt mens. Hij eet met de disci- pelen. Hij is dezelfde maar Hij komt en gaat door deuren en muren heen: Hij is anders. Dat is geen raadsel van het ver- stand, maar dat is openbaring, een evangelie, een blijde bood- schap dat het gindse anders is. Mensen die alles willen berede- neren noemt een bijbelschrijver mensen, die geen begrip van God hebben. Het graf heeft twee deuren. Een aan deze kant, een kant naar God. Al die mensen die dat ene los- laten, omdat hun verstand hen dat verbiedt, en dus maar denken willen wat zij willen, die halen Jezus terug. Van hen mag Hij niet verder gaan. Hij moet op de een of andere manier een functie vervullen in, symbool zijn voor, dit leven. Om enige symbolische vullingen te noemen: Jezus is wel dood, maar zijn leven is voor mij een voor- beeld. Of: Jezus' opstanding be- tekent voor mij, dat dit leven zin heeft. Of: Jezus' opstanding ver- mindert de doodsangst. Of: Hij is symbool van evolutie. In al deze voorbeelden, gaan we Jezus niet aohterna, door het graf heen, maar op deze manier halen we Jezus weer terug, naar ons toe, naar onze levensgeschiedenis. Dat is niet juist, niet naar het evangelie. Jezus heeft Maria verboden Hem vast te houden. (Joh. 20:17). Toen zij Jezus wilde aanvatten om met behulp van Hem haar vroegere leven voort te zetten, weerde Jezus dit af. Als Jezus zegt: „Laat Mij los. Laat Mij gaan!", betekent dit: Ik wil verder. Hij zegt: Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader. „Laat Mij los": Jezus gaat niet op en onder in ons leven. Wij nemen niet Hem mee. Hij neemt ons mee. Nog een vraag: waarom is Jezus' opstanding nu nog zo verborgen? Hitler is dood. En laat hij het blij- ven. Maar wanneer Hitler officieel voor aller ogen zou worden opge- wekt, dan werd maar niet een mens opgewekt, maar een systeem. Dan werd daarmee van Godswege een gedrag goedgekeurd. Wat stond ons dan te wachten? Dachau, Buchenwald In Jezus staat ook een manier van leven op, een ma nier van leven en doen leven (van Godswege), in Hem staat een groot volk op en een onvoorstelbare toekomst We hebben de vrijheid om te gelo ven, "ook de vrijheid Hem te ver- werpen. Maar wie zou dat laatste doen? Hij verwerpt Zichzelf en zijn toekomst. Op Pasen belijden wij: waar alles doodloopt gaat Hij zijn gang, onweerstaanbaar, afgewenteld de steen, afgewenteld het onheil, alles bloeit open, ons leven geleefd, onze dood gestorven, is Hij onze Bewijder. J. Nierop, Julianalaan 50, Schiedam. RET-identiteitskaarten, behorend bij een week-, maand- of jaarabon- nement, kunnen behalve in het RET-hoofdkantoor (Kleiweg 224) thans ook worden verkregen in de inlichtingenbureaus van de RET. Om misverstanden te voorkomen wijst de RET erop, dat hiermee niet de agentschappen, waar ook week-, of maandcoupons en ritten- kaarten worden verkocht, worden bedoeld. De adressen waar de iden- titeitskaarten kunnen worden ge- haald zijn: het verkoopbureau op het Stationsplein, het metrostation Zuidpleln, de Beijerlandselaan, de Koemarkt in Schiedam en het metrostation HoogvLiet. Op zaterdag, zondag en maandag worden in verband met de drukte op de genoemde bureaus geen iden- titeitskaarten afgegeven. Om in het bezit te komen van een -gratis- identiteitskaart moet men een pas- foto meebrengen. De kaart kan dan in de rneeste gevallen onimid- dellijk worden klaargemaakt. Afoonnementhouders kunnen veel tijdverlies voorkomen, door hun coupons niet op het laatste mo ment te kopen. Maandcoupons kunnen namelijk gedurende de hele maand, vooraf- gaande aan de datum van ingang, worden gekocht. Men kan zich op deze manier onnodig wachten bij de verkooppunten, waar het tegen het einde van de maand bijzonder druk is, besparen. De kaartver- koper zal, indien hem erom wordt verzocht, ook week-coupons enkele dagen voor de datum van ingang leveren. Zwartreizen in de bus wordt duurder Met ingang van 1 maart is in de RET-bussen het zogenaamd ver- hoogd tarief, dat wordt opgelegd indien bij controle een passagier niet in het bezit blijkt te zijn van een geldig plaatsbewijs, verhoogd van f 2,- tot f 5,-. Het bedrag, dat de betrokken busreiziger dan moet betalen, wordt f 6,25, name lijk 5,- vermeerderd met f 1,25, de prijs van een enkele reisbiljet voor twee zones., Voor tram en metro blijft het ver hoogd tarief f 15,- vermeerderd met de prijs van een enkele rit. De te houden orgelconcerten op het grote orgel van de Grote of Sint Laurenskerk zijn in de maand april gepland op: Maandag 7, maandag 21 en dinsdag 29 april, aanvang 20.15 uur. Dr. Wibaufplein 15 - Telefoon 70 69 05 In 1967 is door de particuliere ziektekostenverzekeraars opgericht de Stichting Nederlands Onderling Herverzekeringsinstituut voor Ziekte- kosien (N.O.Z.Hierdoor werd bereikt, dat vrijwel iedere Nederlander, die niet valt onder de werkingssfeer van de ziekenfondsen kan ver- zekeren ongeacht gezondheidstoestand of leeftijd. Daarbij kan men 2 categorien onderscheiden: 1. de ex-ziekenfondsverzekerden, d.w.z. degenen die wegens over- schrijding van de loon- of inko- mensgrens de verplichte of vrij- willige ziekenfondsverzekering moeten verlaten. Zij worden door de particuliere verzekeraar zon- der meer geaccepteerd op de bij de verzekeraar geldende nor- male voorwaarden en de bij hem gebruikelijke premie. Voorwaar- de is, dat de ex-ziekenfondsver- zekerde zich voor de particuliere verzekering aanmeldt ibinnen 2 maanden na beeindiging van de ziekenfondsverzekering en dat de ingangsdatum aansluit bij het einde van de ziekenfondsver zekering. 2. Degenen die niet of onvoldoende verzekerd zijn. Als deze kandi- daten niet voor de normale ver zekering kunnen worden aan- vaard, krijgen zij een speciale polis aangeboden, waaronder b.v. gedekt zijn de kosten van op- neming in de laagste klasse van een ziekenhuis (algemene en ca- tegorale), vervoer, klinische en niet-klinische specialistenhulp (incl. medicijnen), fysische the- rapie, alsmede kunst- en hulp- middelen. Voor deze verzekering geldt cen hogere premie dan de normale, terwijl een waohttijd van 4 maan den geldt voor het recht op uit- kering een aanvang neemt; tijdens de wachttijd bestaat wel recht op uitkering voor ongevallen. Wie al in een ziekenhuis of een verpleeginrichting is opgenomen kan, zolang de opneming duurt, deze verzekering niet sluiten; komt de opneming echter voor rekening van de A.W.B.Z., dan zijn er weer wel mogelijkheden, behalve als de kandidaat in een verpleeginrichting verblijft. Zo nu en dan blijkt, dat er nog een aantal verzekerden is, dat een onvolledige dekking heeft op de ziektekosten-polis. In sommige ge vallen heeft de betrokkene geen kastprijspolis, maar een zgn. be- drage'npolis, hetgeen wil zeggen, dat men voor een bepaald bedrag per dag is verzekerd. In verband met de jaarlijks stijgende zieken- huistarieven zijn deze bedragen altijd veel te laag. Er blijken ook nog mensen te zijn, die op hun polis een uitsluiting hebben, d.w.z. de kosten verbonden aarr een ziekte of afwijking, die ze bij het sluiten van de verzekering hadden, 'zijn van de dakking uitgesloten. Ziektekostenverzekeraars en tus- senpersonen gaan de komende tijd hun verzekerdenbestand doorlich- ten om te kijken of er mensen zijn met een onvoldoende dekking. Deze verzekerden zullen worden gewezen op de mogelijkheden, die de N.O.Z. hen biedt. (Mededeling van Bureau voorlich- ting Schadeverzekering te Den Haag, telefoon 070-6147 31). De Nederlandse PTT zal dit jaar 18 bijzoridere postzegels uitgeven. Naast de jaarlijkse Zomer- en Kinderzegels zal aan een gevari- eerd aantal onderwerpen aandacht worden gesdfionken. Het complete emissieprogramma ziet er als volgt uit: 26 februari: Een gecombineerde uitgifte van 3 bijzondere postzegels, welke in ver band staan met resp.: het 700-jarig besbaan van de stad Amsterdam (waarde 30 cent); het 300-jarig bestaan van de Portu- gees-Israelitische Synagoge te Amsterdam (waarde 30 cent); het 400-jarig bestaan van de Rijks- universiteit te Leiden en met 400 jaar universitair onderwijs in Nederland (waarde 45 cent). Aangezien de zegel "Amsterdam 700 jaar", die zowel in vellen als in tweezijdig getande rollen is aangemaakt, als semi-permanente drukwerkzegel zal dienen, is deze zegel vanaf 1 april aangepast aan het nieuwe drukwerktarief en zal derhalve op die datum in de nieu we waarde van 35 cent verschijnen. 4 april: De uitgifte van vier Zomerzegels met toeslag, gewijd aan het monu- mentenjaar 1975 in de waarden van 35 20 ct. (Hoge Veluwe), 40 15 ct. (Amsterdam, Begijnhof), 50 29 ct. (Middelburg) en 60 20 ct. (Orvelte). 29 april: Een uitgifte van een postzegel in de waarde van 35 cent ter her- denking van het feit dat Nederland 30 jaar geleden uit onderdrukking en gevangenschap werd bevrijd. Deze herdenking betreft niet alleen een historisch gegeven, maar vindt ook haar actualiteit in de mondiaal nog steeds aanwezige problematiek van gevangenschap en onderdruk king. 21 mei: Een uit twee postzegels bestaande serie ter herdenking resp.: de lOOe geboortedag van Albert Schweitzer (waarde 50 cent); het 100-jarig bestaan van de Stoomvaart Maatschappij Zeeland, Koninklijke Nederlandse Postvaart N.V. (waarde 35 cent). 29 juli: Een uit twee postzegels bestaande "internationale serie" waarin resp. aandacht zal worden geschonken aan: het Internationale Jaar van de Vrouw 1975 (waarde 35 ct.); het 100-jarig bestaan van de Metereonventie (waarde 50 cent). 7 oktober: Een uitgifte van 2 zegels, resp. gewijd aan: De Wereldspaardag (waarde 50 ct); het feit dat 150 jaar geleden Louis Braille voor de eerste maal het brailleschrift publiceerde (waarde 35 cent). 11 november: De uitgifte van de vier Kinder- postzegels in de waarden 35 ct., 40 ct., 50 ct. en 60 ct. (met toeslagen) velletje.

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Noorder Akkoorden | 1975 | | pagina 9