iM 1 OPNAME EN PROJECTIE BOERENLEENBANK KETHEL Dames opgelet! kapsters aankomend kapsters weekend-kapsters J. STEENBERGEN Haarden en Kachels DE LIGT - KETHEL Voor betare en voordeliger haar- verzorging natuurlijk naar dameskapsalon Tevens vragen wij: VERLOVINGSRINGEN De nieuwste modellen Inscriptie naar keuze Levenslange garantie Smaakvolie verpakking Mgr. Nolenslaan SI 2 - Tel. 62072 Adressen opgave VOETBAL-TOTO Tafeltennisvereniging N.O.A.D. Tefeltennissport sterk door deelname man de Toto e Spaarbank voor iedereen rente 31A-4% e Reisdeviezen Voor al uw bankzaken e AUTO-RIJLES TEL. 62231 Wij hebben onze Nieuwe Kollektie BECKERS J. JAARSMA E. M. JAARSMA PELGRIM NOBEL DAVONETTE FABER KOMEET ETNA OOK VOOR GASHAARDEN HET ADRES Schiedamseweg 22 Voor het selzoen 1964-'65 MEVR. W. VAN DEN BURG exclusieve maatkleding en confectie a. wolcken zoon - schiedam Per les II. 8.- AUTO-RIJSCHOOL CURSUS voor beginners RIJLESSEN f|. 35. Door I3LOK DEEL III Wij gebruiken uitsluitend produkten van fabrieken met een wereldreputatie. U KENT ONZE PRIJZEN PARKWEG 367 TELEFOON 61353 SCHIEDAM Personeelsaanbieding ook na 6 uur tel. 61353 of Parkweg 241 Nw. Binnenweg 397, Zwartjanstraat 85 ROTTERDAM r Sig.mag. Wissing, Singel 177b Sig.mag. Bouman, Boerhavelaan I 18a Sig.mag. Suur, Nieuwe Haven 1 Sig.meg. v. Munsteren, B v. Haarenl. 784 bij Parkweg Sig mag. Rosman, Fr. Halsplein 43 Zwaluwlaan 101 - Schiedam TEL. 65325 - POSTREK. 32826 iCHUTTERSVELD 31 binnen o.a. Verder een sortering Butagas- olie- en electr. kachels Brengen wij de nieuwe collectie dames japonnen, Deux-Pieces, Bloeses, Rokken enz. in diverse modellen stoffen en tinten welke wij u gaarne tonen Lange Kerkstraat 19 Schiedam Tel. 66135 rotterdamsedljk 409 - tel. OBI 64 Schuttersveld 31 Telefoon 262232 Een lens van bijv. een cm. opening kan, wanneer deze een zeer kort brandpunt heeft, ten opzichte van het ge- vormde beeld veel licht hebben. Dan is immers het beeld zeer kort achter de lensopening gelegen. Bij een lang brandpimt wordt het beeld veel vorder van de lens af geprojecteerd en daardoor zal dit beeld veel donkerder zijn. Nu bestaan hiervoor vaste verhoudingen. Men neemt de doorsnede van de lens afgepast op het brandpimt; het zo gevonden getal noemt men dan de focus-waarde. F 8 be- tekent dus dat de doorsnede der lens 1/8 is van de brand punt afstand. Nemen wij een objectief met een brandpunt van 20 cm en een doorsnede van 3 cm, dan is de focus- waarde rond 7. Maar een lens van 1 cm doorsnede en een brandpunt van 4 heeft een focuswaarde 4, waaruit blijkt, dat het veel kleinere lensje meer lichtopbrengst heeft of- wel lichtsterker is dan die met de veel grotere diameter. De lens projecteert dus een beeld, wij kunnen dat scherp instellen, de scherpte plaatsen waar die gewenst wordt, maar ook d.m.v. het diafragma de lichtsterkte regelen. Ook de tijd van verlichten moet geregeld kunnen worden. Want uw film moet om goed te worden een vaste, bepaalde, lichthoeveelheid hebben gekregen. Nu is er niet altijd even veel licht, het is buiten anders dan binnen, maar ook in een bos is het licht anders dan in de voile zon. Uw film vraagt echter zomer en winter precies dezelfde lichthoe veelheid. Afhankelijk van de aanwezige lichtsterkte zal dus de belichtingstijd geregeld moeten worden. Licht kunt u meten, men moet dan rekening houden met de licht sterkte van het objectief, het gebruikte diafragma en het te gebruiken lichtgevoelige materiaal, uw film. Nu lijkt dit allemaal veel moeilijker dan het is. De belichtings- meter geeft bij elke focuswaarde een sluitertijd afgesteld op de film. Ook met tabellen kan gewerkt worden. Spe- ciaal voor kleurwerk is de juiste belichting uiterst be- langrijk en zouden de meeste mislukkingen voorkomen zijn als men de belichtingsmeter had gebruikt ofwel een camera die zg. automatisch is. De diafragmagetallen zijn in een zodanige verhouding genomen dat elke verkleining altijd een dubbele belichtingstijd vraagt. Geeft uw meter dus aan 1/100 bij F8, dan is de volgende diafragmastop 11 en bij het-gebruik daarvan zal een dubbele belichtings tijd vereist zijn en dus een vijftigste seconde belicht moeten worden. Als reeds werd opgemerkt, dit is nodig om het gevormde beeld vast te leggen op het gevoelige materiaal. Dit kan bestaan uit de gewone rolfilm, smalfilm of ook glasplaat, in wezen maakt dit geen verschil. Steeds is er een drager waarop de lichtgevoelige emulsie is aangebracht, bestaan- de uit zeer fijn en gelijkmatig verdeelde broom en zilver- zouden. Het zijn uiterst kleine kristallen, die door inwer- king van het licht zodanig veranderen dat wanneer nader- hand bepaalde stoffen worden toegevoegd zij oxyderen en zwart worden. Wij gaan een foto maken, de lichtgevoelige lsag belichten en willen bv. een foto maken van een dame met zwart haar, een witte blouse en een grfjze rok. Wat gebeurt er dan? Het zwarte haar werpt geen licht terug. daarom is het zwart, op de film wordt geen licht geworpen en daar gebeurt dus niets. Van die witte blouse echter gaan aile lichtstralen terug, gaan ook door het objectief, vallen op de film, die daardoor flink wordt aangetast. Van de grijze rok gaan ook wat stralen terug en door de lens, maar minder dan bij de witte blouse. Op de plaats van de film waar de rok dus wordt geprojecteerd zal wel wat, maar een minder sterke inwerking ontstaan dan van de blouse. Laten wij echter de lens maar lang genoeg open staan, dan zal ook dat grijs zoveel straling geven, dat alle kristallen toch wel aangetast worden en er dus een ver- zadiging optreedt waardoor het verschil tussen wit en grijs niet meer is te constateren. Elke foto vraagt daarom een vaste belichtingstijd omdat alleen daardoor de ver- schillende beeld-onderdelen kunnen worden weergegeven. De juiste belichting is dus wel een eerste eis voor een goede foto. Na de belichting gaat de film in het volledige duister in de ontwikkeltank. Hierin zijn zouten opgelost die de inwerking van het licht op de zilver- en broom- zouten voortzetten en versterken. Was de belichte, niet ontwikkelde, film niet van een belichte te onderscheiden met het oog, door de ontwikkeling wordt het latente beeld zichtbaar en is dan natuurlijk negatief. Waar veel licht is gevallen (van de witte blouse bv.) zijn veel kristallen aangetast en gezwart en is dus een zwart beelddeel. Nu kunnen die emulsies van verschillende samenstelling gemaakt worden, er kunnen zelfs meerdere lagen op elkaar worden aangebracht om meer speling te krijgen voor de belichting, de emulsie kan zeer snelwerkend, sterk lichtgevoelig zijn, maar ook minder snel en zeer fijnkorrelig. De lichtgevoeligheid wordt aangegeven in Din of Asa-waarde. Deze reeksen zijn zo gemaakt, dat elke drie din-eenheden hoger een halve belichtingstijd vraagt en 21 Din ongeveer overeenkomst met 100 Asa. Een tweemaal zo snelle film vraagt de halve belichtings tijd. De aanduiding is dan 3/10 hoger ofwel de dubbele Asa-waarde. Dus 18 Din is 50 Asa, 21 Din is 100 Asa, 15 Din is 25 Asa. Nu heeft een snelle film, die dus gevoeliger voor licht is, een grovere korrel dan een tragere. Wanneer men dus sterke vergrotingen verlangt is het aanbevelenswaardig uit te gaan van een wat minder snelle film. Die korrel, die onze foto zo'n onprettig aanzien geeft, wordt echter niet alleen door de soort film veroorzaakt. De belichtingstijd, soort en vooral ook de temperatuur van de ontwikkelaar, het meer of minder sterk bewegen tijdens de ontwikkeling spelen ieder him partij. Die ontwikkeling bestaat dus uit het zwarten van de belichte beelddelen. Na de ontwik keling volgt een bad waar niet gebruikte zilver wordt opgelost en verwijderd (fixeerbad) en het beeld wordt Vervolg op pagina 4

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwland Nieuws | 1964 | | pagina 2