iM
1
OPNAME EN PROJECTIE
BOERENLEENBANK
KETHEL
Dames opgelet!
kapsters
aankomend kapsters
weekend-kapsters
J. STEENBERGEN
Haarden en Kachels
DE LIGT - KETHEL
Voor betare en voordeliger haar-
verzorging natuurlijk naar
dameskapsalon
Tevens vragen wij:
VERLOVINGSRINGEN
De nieuwste modellen
Inscriptie naar keuze
Levenslange garantie
Smaakvolie verpakking
Mgr. Nolenslaan SI 2 - Tel. 62072
Adressen opgave VOETBAL-TOTO
Tafeltennisvereniging N.O.A.D.
Tefeltennissport sterk door deelname
man de Toto
e
Spaarbank voor iedereen
rente 31A-4%
e
Reisdeviezen
Voor al uw bankzaken
e
AUTO-RIJLES
TEL. 62231
Wij hebben onze Nieuwe Kollektie
BECKERS
J. JAARSMA
E. M. JAARSMA
PELGRIM
NOBEL
DAVONETTE
FABER
KOMEET
ETNA
OOK VOOR GASHAARDEN HET ADRES
Schiedamseweg 22
Voor het selzoen 1964-'65
MEVR. W. VAN DEN BURG
exclusieve maatkleding en confectie
a. wolcken zoon - schiedam
Per les II. 8.- AUTO-RIJSCHOOL CURSUS voor beginners
RIJLESSEN f|. 35.
Door I3LOK
DEEL III
Wij gebruiken uitsluitend produkten van fabrieken met een
wereldreputatie. U KENT ONZE PRIJZEN
PARKWEG 367 TELEFOON 61353 SCHIEDAM
Personeelsaanbieding ook na 6 uur tel. 61353 of Parkweg 241
Nw. Binnenweg 397, Zwartjanstraat 85
ROTTERDAM
r
Sig.mag. Wissing, Singel 177b
Sig.mag. Bouman, Boerhavelaan I 18a
Sig.mag. Suur, Nieuwe Haven 1
Sig.meg. v. Munsteren,
B v. Haarenl. 784 bij Parkweg
Sig mag. Rosman, Fr. Halsplein 43
Zwaluwlaan 101 - Schiedam
TEL. 65325 - POSTREK. 32826
iCHUTTERSVELD 31
binnen o.a.
Verder een sortering Butagas- olie- en electr. kachels
Brengen wij de nieuwe collectie dames japonnen,
Deux-Pieces, Bloeses, Rokken enz. in diverse
modellen stoffen en tinten welke wij
u gaarne tonen
Lange Kerkstraat 19 Schiedam Tel. 66135
rotterdamsedljk 409 - tel. OBI 64
Schuttersveld 31
Telefoon 262232
Een lens van bijv. een cm. opening kan, wanneer deze
een zeer kort brandpunt heeft, ten opzichte van het ge-
vormde beeld veel licht hebben. Dan is immers het beeld
zeer kort achter de lensopening gelegen. Bij een lang
brandpimt wordt het beeld veel vorder van de lens af
geprojecteerd en daardoor zal dit beeld veel donkerder
zijn. Nu bestaan hiervoor vaste verhoudingen. Men neemt
de doorsnede van de lens afgepast op het brandpimt; het
zo gevonden getal noemt men dan de focus-waarde. F 8 be-
tekent dus dat de doorsnede der lens 1/8 is van de brand
punt afstand. Nemen wij een objectief met een brandpunt
van 20 cm en een doorsnede van 3 cm, dan is de focus-
waarde rond 7. Maar een lens van 1 cm doorsnede en een
brandpunt van 4 heeft een focuswaarde 4, waaruit blijkt,
dat het veel kleinere lensje meer lichtopbrengst heeft of-
wel lichtsterker is dan die met de veel grotere diameter.
De lens projecteert dus een beeld, wij kunnen dat scherp
instellen, de scherpte plaatsen waar die gewenst wordt,
maar ook d.m.v. het diafragma de lichtsterkte regelen. Ook
de tijd van verlichten moet geregeld kunnen worden. Want
uw film moet om goed te worden een vaste, bepaalde,
lichthoeveelheid hebben gekregen. Nu is er niet altijd even
veel licht, het is buiten anders dan binnen, maar ook in
een bos is het licht anders dan in de voile zon. Uw film
vraagt echter zomer en winter precies dezelfde lichthoe
veelheid. Afhankelijk van de aanwezige lichtsterkte zal
dus de belichtingstijd geregeld moeten worden. Licht kunt
u meten, men moet dan rekening houden met de licht
sterkte van het objectief, het gebruikte diafragma en het
te gebruiken lichtgevoelige materiaal, uw film. Nu lijkt
dit allemaal veel moeilijker dan het is. De belichtings-
meter geeft bij elke focuswaarde een sluitertijd afgesteld
op de film. Ook met tabellen kan gewerkt worden. Spe-
ciaal voor kleurwerk is de juiste belichting uiterst be-
langrijk en zouden de meeste mislukkingen voorkomen
zijn als men de belichtingsmeter had gebruikt ofwel een
camera die zg. automatisch is. De diafragmagetallen zijn
in een zodanige verhouding genomen dat elke verkleining
altijd een dubbele belichtingstijd vraagt. Geeft uw meter
dus aan 1/100 bij F8, dan is de volgende diafragmastop
11 en bij het-gebruik daarvan zal een dubbele belichtings
tijd vereist zijn en dus een vijftigste seconde belicht
moeten worden.
Als reeds werd opgemerkt, dit is nodig om het gevormde
beeld vast te leggen op het gevoelige materiaal. Dit kan
bestaan uit de gewone rolfilm, smalfilm of ook glasplaat,
in wezen maakt dit geen verschil. Steeds is er een drager
waarop de lichtgevoelige emulsie is aangebracht, bestaan-
de uit zeer fijn en gelijkmatig verdeelde broom en zilver-
zouden. Het zijn uiterst kleine kristallen, die door inwer-
king van het licht zodanig veranderen dat wanneer nader-
hand bepaalde stoffen worden toegevoegd zij oxyderen
en zwart worden.
Wij gaan een foto maken, de lichtgevoelige lsag belichten
en willen bv. een foto maken van een dame met zwart
haar, een witte blouse en een grfjze rok. Wat gebeurt er
dan? Het zwarte haar werpt geen licht terug. daarom is
het zwart, op de film wordt geen licht geworpen en daar
gebeurt dus niets. Van die witte blouse echter gaan aile
lichtstralen terug, gaan ook door het objectief, vallen op
de film, die daardoor flink wordt aangetast.
Van de grijze rok gaan ook wat stralen terug en door de
lens, maar minder dan bij de witte blouse. Op de plaats
van de film waar de rok dus wordt geprojecteerd zal wel
wat, maar een minder sterke inwerking ontstaan dan van
de blouse. Laten wij echter de lens maar lang genoeg open
staan, dan zal ook dat grijs zoveel straling geven, dat alle
kristallen toch wel aangetast worden en er dus een ver-
zadiging optreedt waardoor het verschil tussen wit en
grijs niet meer is te constateren. Elke foto vraagt daarom
een vaste belichtingstijd omdat alleen daardoor de ver-
schillende beeld-onderdelen kunnen worden weergegeven.
De juiste belichting is dus wel een eerste eis voor een
goede foto. Na de belichting gaat de film in het volledige
duister in de ontwikkeltank. Hierin zijn zouten opgelost
die de inwerking van het licht op de zilver- en broom-
zouten voortzetten en versterken. Was de belichte, niet
ontwikkelde, film niet van een belichte te onderscheiden
met het oog, door de ontwikkeling wordt het latente beeld
zichtbaar en is dan natuurlijk negatief. Waar veel licht
is gevallen (van de witte blouse bv.) zijn veel kristallen
aangetast en gezwart en is dus een zwart beelddeel.
Nu kunnen die emulsies van verschillende samenstelling
gemaakt worden, er kunnen zelfs meerdere lagen op
elkaar worden aangebracht om meer speling te krijgen
voor de belichting, de emulsie kan zeer snelwerkend,
sterk lichtgevoelig zijn, maar ook minder snel en zeer
fijnkorrelig. De lichtgevoeligheid wordt aangegeven in
Din of Asa-waarde. Deze reeksen zijn zo gemaakt, dat
elke drie din-eenheden hoger een halve belichtingstijd
vraagt en 21 Din ongeveer overeenkomst met 100 Asa.
Een tweemaal zo snelle film vraagt de halve belichtings
tijd. De aanduiding is dan 3/10 hoger ofwel de dubbele
Asa-waarde. Dus 18 Din is 50 Asa, 21 Din is 100 Asa, 15
Din is 25 Asa.
Nu heeft een snelle film, die dus gevoeliger voor licht is,
een grovere korrel dan een tragere. Wanneer men dus
sterke vergrotingen verlangt is het aanbevelenswaardig
uit te gaan van een wat minder snelle film. Die korrel,
die onze foto zo'n onprettig aanzien geeft, wordt echter niet
alleen door de soort film veroorzaakt. De belichtingstijd,
soort en vooral ook de temperatuur van de ontwikkelaar,
het meer of minder sterk bewegen tijdens de ontwikkeling
spelen ieder him partij. Die ontwikkeling bestaat dus uit
het zwarten van de belichte beelddelen. Na de ontwik
keling volgt een bad waar niet gebruikte zilver wordt
opgelost en verwijderd (fixeerbad) en het beeld wordt
Vervolg op pagina 4