Se Jaarg. Dinsdag 5 Januari 1886, No. 2369. VERSCHIJNT DAGE LIJ K S. (Swpcftt B ure au: IV! ar kt, E, 3 57. NIEUWE SCHIEDAMSCHE COURANT. Prijs van dit Blad ^oor Schiedam per 3 maanden ƒ1.50 1 rancop. post door geheel Nederland 2. Afzonderlijke Nommers0.05 Prijs der Advertentiën t Van 1—6 regels ƒ0.60 Elke gewone regel meer0.10 Voor herhaalde plaatsing worden billijke overeenkomsten aangegaan. Kort begrip rail de Eucycliek „Immot tale Kei." Met het oog op de merkwaardige Encycliek van onzen H. Vader, Pans Leo XIII, geloo- ven wij een nuttig werk te verrichten, zoo WlJ ^ier een volledig kort begrip geven, dat gemakkelijk onthouden kan worden en waar uit de volmaakte orde en het gemakkelijke en logische gevolg van dit document duide lijk spreken. Deze Encycliek kan in vier hoofdstukken verdeeld worden lo. De beginselen der christelijke maat schappij, 2o. De beginselen der revolutionnaire maat- schappij. 3o, Het dwaze van de beginselen der revo- iutionnaire maatschappij. 4o. Het gedrag van de Katholieken in den tegenwoordigen tijd. Hoofdstuk I. beginselen der Christelijke maatschappij. Het souvereine gezag komt van God. Onder eiken regeeringsvorm is God het Opperhoofd. De vorsten zijn de vertegenwoordigers van E God en moeten vaderlijk re^eeren De godsdienst is evenzeer verplichtend vooi' 'ijk ru»atschappjj als voor de afzonderlijke .1, atheïsme is evenzeer een misdaad voor de regieringen als voor de bijzondere per sonen. T e regeeringen moeten den waren godsdienst imhblzen, en de ware godsdienst is die, welke door de voorzeggingen, door den overvloed van wonderen, door de martelaren en door z!,n snelle verbreiding duidelijk is aangetoond. De ware godsdienst wordt alken in de katholieke kerk gevonden. De Kerk is een volmiak e, onafhankelijke maatschappij, die rechC het t op volle vrijheid. De twee machten (de Kerkelijke en de Bur gerlijke) zijn door God gesticht en kunnen moeten eendrachtig samengaan. Hun rechten hebben een verschillend doel, et eene is ke elijk, het andere burgerlijk, daarvoor zij zijn ingesteld. De op bewonderenswaardige wijze inge lichte christelijke maatschappij, houdt de vorsten in eere, heiligt de vereeniging van net huisgezin, verdedigt de staatkundige maat schappij en vereenigt de mensehen door de z°ete banden der liefde. De volken kunnen alleen gelukkig zijn, voor *co verre dat hier beneden mogelijk is, in «en christelijke maatschappij. Het christelijke Europa is al zijn roem aan fen godsdienst verschuldigd. Hoofdstuk II. De beginselen van de revolutionnaire maat schappij. De Hervorming van de XVIe eeuw verhief zich tegen den christelijken godsdienstver volgens tastte zij de wijsbegeerte aan, daarna de staatkunde en heeft de wereld omgekeerd met het nieuwe recht. Zij heeft degelijkheid, ie onafhankelijkheid, de vrijheid vac denkeu, den volkswil als oor sprong van alle souvereiniteit, de oveibeid als eenvoudig lasthebbende, het sociale athe ïsme, de regeering van de meerderheid en de vrijheid der pers gevestigd. De plaats van de Kerk in de revolutionnaire maatschappij. Een geliike of ook een lagere plaats dan andere vereenigingen, geringschatting van haar wetten; haar uitsluiting van het onderwijs; overrompeling van haar rechtsmachtberoo- ving van haar goederen, schennis der con cordaten scheiding van Kerk en Staat openlijke vervolgingvernietiging van de lijdelijke macht des Pausen en de slavernij der Kerk. Hoofdstuk III. Het dwaze van deze beginselen. Het dwaze van de volksheerschappij, van liet staats-atheïsme en van de onverschillig heid in godsdienstzaken, van de vrijheid der pers en der nueningen. De gevaren der scheiding van Kerk en 'Stclclf/, De gevolgen van de slavernij der Kerk. De veroordeeling der scheiding van Kerk en Staat uitgesproken door Gregorius XVI, in de Encycliek Mirari vos en door Pius IX in da Encycliek Quanta cur a en in den Syllabus. Hoofdstuk IV. Het gr drag der Katholieken. Geen enkele regeeringsvorm, op zich zeiven beschouwd, woidt docr het catholicisme ver worpen, want het kan met alle legeeringen leven. De Kerk veroordeelt de vrijheid niet. Wanreer het noodig is, duldt de Kerk het bestaan van verschillende eerediensten. Zij verp.iclit niemand te gelooven. Zij neemt den waren vooruitgang aan. Als gevolg van hun grondstellingen moe ten de Katholieken de volgende regels op volgen. A. In hun meeningen. Men moet alles wat op de nieuwe vrij heden terugziet onderwerpen aan het oordeel van den H. Stoel. Zich niet laten misleiden door de schoone gestalte waarin zjj zich voordoen. B. In de daden Op het geb'ed van het huisgezin leven als Katholieken, de kerk liefhebben, haar verde digen en voortplanten. Op het gebied van het openbaar leven medewerken aan het beheer der gemeenteza ken. Ook is het goed en billijk san de staatszaken deel te nemen, wanneer zeer ernstige en aller- reebtvaardigste gevallen dit niet verhinderen. Man kan deelnemen aan de regeering en moet zorg dragen deze alzoo te verbeteren. Men moet er groot opgaan Katholiek te zijn. Het is noodzakelijk eendrachtig samen te gaan met den Paus en de bisschoppenstand vastig te zijn in de Katholieke leerstellingen en gematigd bij het bespreken van vrije mee ningen. De ongeschondenheid der Katholieke waar heid kan in geen geval bestaan met meeningen,, die het naturalisme en rationalisme bevorderen. Men kan niet het eene gedrag nakomen in het particuliere en een ander in het openbaat leven. Er kan een noodlottig verschil van meen in- gen bestaan over den regeeringsvorm en de organisatie van den staat. Men moet degenen, met wie wij in zaken van vrije discussie verschillen, als anti Katho lieken behandelen. Bijzondere waarschuwing aan de Katholieke dagbladschrijverszij moeten eensgezind ten Suiijde gaanhet ver'edene vergetenalle beleedingen moeten door wederkeerige liefde- uitgewischt en door verdubbelde gehcorzaam- heed aan den II. Stoel worden uilgewischtf zij moeten de Kerk helpen om de Christe lijke beginse'en te verspreiden en door het wederstaan van schideliji-e leerstellingen nut tig zijn voor de burgerlijke maatschappij. prim della Cnila PropagCat. AMERIKA. Dezer dagen zal te Philadelphia feest wor den gevierd ter herinnering aan het feit, dat tweehonderd jaren geleden de boekdrukkunst in een gedeelte van Noord-Amerika werd in gevoerd De Historial Society of Pennsylvaniahoudt zich met de inrichting der feestelijkheden on ledig, die in eene plechtige bijeenkomst en een banket zullen bestaan. De eerste drukpers werd in December 1685- door Wm Bradford te Philadelphia aange bracht, en het eerste werk dat er opgedrukt werd, was een kalender voor het jaar 1686-

Gemeentearchief Schiedam - Krantenkijker

Nieuwe Schiedamsche Courant | 1886 | | pagina 1